Avatar billede drgonzo Praktikant
22. marts 2007 - 11:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Datatyper i MsSQL server 2005

Jeg har en access DB jeg er ved at mappe over i en MsSQL database 2005.. I min access DB har jeg et felt med datatypen ja/nej, denne datatype findes ikke i MsSQL2005, det tætteste jeg kan komme på er bit der kan være 0 eller 1, skal jeg bruge denne eller er der en anden måde at gøre det på?

MVH

Thomas
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2007 - 11:46 #1
Det er jo boolske værdier, så 1 og 0 må være fint.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. marts 2007 - 12:19 #2
ok, lige et xtra spm så.. hvordan laver jeg relationer i det lortefuckingsnotskodfuckeduplorte program. har mine 1-1, 1-mange, mange til mange relationer i min access DB, men hvordan høvlede laver jeg det i MsSQL2005??
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2007 - 12:22 #3
Kan du ikke konvertere hele access til mssql. Så burde du vel få relationer og constraints med? Er ikke så indsat i m$ baser.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. marts 2007 - 12:33 #4
nope, du kan konvertere en access DB til MsSQL men den tager ikke relationerne med desværre..

Nu mangler jeg også at finde ud af hvordan jeg sætter 2 felter i en tabel til at være sammensat primær nøgle...

Det udvikler sig det her
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2007 - 13:08 #5
Nu er jeg ikke vant til at bruge grafiske verktøj, men:
primary key (felt1, felt2)

I standard SQL
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2007 - 13:10 #6
Og så kan du jo samtidig adde en constraint, når du alligevel er i gang ;o)
ALTER TABLE tabelnavn
add CONSTRAINT tabel2_pk PRIMARY KEY (felt1, felt2);
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. marts 2007 - 13:12 #7
skulle bare markere begge felter og vælge primary key.. Så er det bare relationerne der mangler..

Det med bit som en boolsk værdi, er det noget du er sikker på? Man kan jo lave selvdefinerede datatyper baseret på de indbyggede datatyper, så måske man kunne definere en boolsk datatype baseret på bit?
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2007 - 13:20 #8
Der kan du bruge references
ALTER TABLE tabelnavn
add CONSTRAINT tabel_pk PRIMARY KEY (felt1, felt2)
REFERENCES parent_table (felt1, felt2);

Men sikker, nej. Men brugte min logiske sans.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. marts 2007 - 13:22 #9
jeg programmerer ikke SQL det er det grafiske bruger interface i MsSQL 2005 der volder problemer.. Jeg skal bare have lavet mine simple standard relationer
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2007 - 13:24 #10
6.5

bit

CHAR(1)

Integer data with either a 1 or 0 value. Typically, replaced by constants 'T' and 'F'.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. marts 2007 - 13:28 #11
vi har besluttet os bare at kode det som en streng og validerer på den, da vi alligevel modtager data fra vores foundation lag som strenge, der så efterfølgende blev parset til boolske værdier, nu sender vi den så bare til DB som en streng i stedet for en boolean
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. marts 2007 - 21:34 #12
lig svar så er der point. Tak for indlæg :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
25. marts 2007 - 21:58 #13
Ellers tak, samler ikke ;o)
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. marts 2007 - 08:27 #14
OK, mange tak for hjælpen der, ha en smølf dag :)