Avatar billede e4sy Nybegynder
20. marts 2007 - 12:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Mangler centreing af HP.

Hej alle.

Jeg har et enkelt spørgsmål. Ret simpelt hvis man er god til HTML (hvad jeg desværre ikke er)
Jeg har denne hjemmeside www.liljen-antik.dk og som I nok kan se, vil denne ,når man er i fuld skærm, lægge sig oppe i venstre hjørne af IE. Hvordan får jeg denne til at stå centret, altså i midten af explorer vinduet??

Håber I kan hjælpe mig :)

MVH
Thomsen
Avatar billede johan.o Nybegynder
20. marts 2007 - 13:35 #1
Hm, nu sidder jeg ved en 1024x768 skærm og der fylder siden rigeligt :)

Men jeg kan forestille mig at ved højere opløsninger så sætter den sig, som du skriver, i venstre side. Umiddelbart er det muligt at du kan opnå den ønskede effekt således :

Find det sted i din kode hvor der står således :

<body onload="preloadImages();">

<div id="top">

og tilføj dette mellem de to <tags> : <div style="position: relative; width: 1024px; margin: 0 auto;">

Find så dette sted i slutningen af din kode :

</table>

</body>

og tilføj dette mellem de to <tags> : </div>

Lad høre hvad der sker.

Mvh. Johan
Avatar billede baddaydaddy Nybegynder
20. marts 2007 - 13:47 #2
Hvis du laver en overordnet <div id="Indhold"></div>, der indeholder alt der skal vises centreret! Derefter lægger du til følgende linier i CSS:

body {
      text-align:center;
    }

#Indhold {
      width:700px; /*Størrelsen på områedet man ønsker at centrere
          text-align:left;
    }
Avatar billede e4sy Nybegynder
20. marts 2007 - 13:53 #3
Hej Johan

Tak for tippet, jeg vil prøve dette når min chef åbner døren til det fri senere i dag :)

Baddaydaddy: Du snakker græsk... Men det er sikkert lige det der skal til, ved bare overhoved ikke hvordan. ;)
Avatar billede roenving Novice
20. marts 2007 - 21:10 #4
margin:0 auto; er tricket ...
Avatar billede e4sy Nybegynder
21. marts 2007 - 09:32 #5
Renovering:

Hvor skal dette skrives?
Avatar billede e4sy Nybegynder
21. marts 2007 - 09:34 #6
Roenving

sorry :)

Hvor i koden skal dette " margin:0 auto; " tastes ind?
Avatar billede roenving Novice
21. marts 2007 - 09:41 #7
Horisontal centrering kan du lave sådan:

css:

html,body(margin:0;padding:0;height:100%;}
#indhold{width:700px;margin:0 auto;}

-- hvis du skal lave vertikal centrering skal du adskilligt længere omkring, og du skal bl.a. kende den fulde højde af det du vil centrere (njah, hvis man sætter det i en tabelcelle, vil det som udgangspunkt være centreret, men det er nok lidt gammeldags at gøre det !-)

Se f.eks. http://www.wpdfd.com/editorial/thebox/deadcentre4.html ...
Avatar billede johan.o Nybegynder
21. marts 2007 - 10:05 #8
Ha ha...Renovering...ha ha sorry sorry, det var altså bare for sjovt...SÅ Johan nu slapper du altså af...he he

Nå, men lidt mere seriøst :), e4sy --> har du prøvet det jeg foreslog tidligere, det bruger nemlig præcis margin: 0 auto; til vandret centrering ?

Mvh. Johan
Avatar billede e4sy Nybegynder
21. marts 2007 - 11:42 #9
Roenving - Tak for svaret, så vidt jeg ved er der ikke oprettet nogen css i denne, men vil da lige kigge nærmere på det.

Johan: hehe ja du ve øjet driller sgu én en gang imellem ;)

Nej jeg har ikke prøvet dette endnu, det ligger jo sådan som med så mange andre ting man aldrig skulle ha rodet sig ud i, at jeg har lavet den hp for min gamle moder. Så jeg skal lige finde tiden til at smutte derhjem og afprøve de spændende ting du er kommet med der :)
Avatar billede e4sy Nybegynder
25. juni 2007 - 13:06 #10
Så kom tiden endelig hvor jeg vendte hjem fra det fjerne østen og kom i tanke om min gamle mors hjemmeside... Jeg prøvede hvad Johan.o skrev, og det virkede sørme :) Mange mange tak for hjælpen gutter!
Avatar billede johan.o Nybegynder
25. juni 2007 - 14:57 #11
Skulle jeg ikke lige tage og smide et svar så :)

Mvh. Johan