Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 20:40 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Hvad er MySQL?

Puha... Gik igang lidt tidligere med at PRØVE at lære PHP... Nu er jeg så nået til MySQL... Hvad er det? Jeg ved så meget at det er en database, men er det et program? Og hvor kan man få det program? Og koster det penge? Hvis det gør, kan man så bruge et som er gratis?

På forhånd tak
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 20:49 #1
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 20:52 #2
MySQL er et database management system(DBMS), dvs. et system der kan håndtere databaser og kald til disse.
Du skal ikke bruge MySQL til noget du skal bare lave kald til databasen hos din webudbyder(jeg antager at du vil lave hjemmesider)
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 20:52 #3
Uoverskuelig side, har prøvet at kigge lidt på den, men måske hvis du kunne forklare mig det med "menneskeord" ville dit svar/(kommentar) være 100 point værd!
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 20:52 #4
$dbserver = mysql_connect("localhost", "DIT_Brugernevn", "DIT_kodeord");
mysql_select_db("hvemkommer_dk", $dbserver);
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 20:54 #5
eks på hvor du opretter forbindelse til din database hos din web udbyder -
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 20:54 #6
kender du til SQL?
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 20:54 #7
jarret >> Ja det er en hjemmeside jeg vil lave... Og skal lave noget "bruger-login" og måske også en telefonbog, og der ville det være genialt med noget database noget, men forstår virkelig ikke begrebet "MySQL", er det et program? Jeg har downloadet "Wamp", og der er noget der hedder "mysql" og "phpmyadmin", men forstår virkelig hat af det... Jeg prøver på en anden måde... Er MySQL et program ligesom fx Excel? Altså med tabeller osv.?
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 20:55 #8
Jeg kender absolut INTET til SQL, besluttede mig for, her til morgen at begynde på PHP, da jeg er træt af de begrænsede muligheder i HTML...
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 20:57 #9
når du har en "åben forbindelse til din database kan du kalde "mysql_query" i PHP. eks:
$result = mysql_query("SELECT * FROM DIN_TABLE");
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 20:58 #10
ok SQL er MEGET simpelt, så giv ikke op her - eller grundlæggende SQL er og det kan du komme langt med
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 20:59 #11
Måske du kunne give mig et godt link til en tutorial om SQL, helst på dansk... Så kaster jeg de 100 point efter dig :)
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 21:00 #12
MySQL er et program der kører på din web udbyders server, programmet sørger for at når din PHP side kalder eks: denne funktion:

mysql_query("SELECT * FROM DIN_TABLE");

så går programmet ned i databasen og henter det du har spurgt om
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 21:01 #13
har du adgang til din phpmyadmin?
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 21:03 #14
Hmm... Jeg må indrømme at jeg slet ikke ved hvad du snakker om... Jeg er fuldstændig newbie, har kodet i HTML i mange år, ville i morges da skridtet til PHP, så har downloadet Wamp, og jeg har et webhotel på one.com, mere ved jeg ikke :(
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 21:04 #15
så du skal ikke bekymre dig om mysql, men om SQL og de funktioner i PHP du kan bruge til at spørge til din database ;-)
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 21:04 #16
Oki... Jeg lægger MySQL på hylden, og prøver at lære SQL, men hvor starter jeg? *ydmyg*
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 21:05 #17
ok hvis du har et web hotel hos b-one så HAR du en phpmyadmin -side
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 21:06 #18
siden hedder

phpmyadmin.dit-hjemmesidenavn.dk

og dit login er vist : dit-hjemmesidenavn_dk
og koden har du fra b-one
Avatar billede jweber Nybegynder
18. marts 2007 - 21:11 #20
MySQL er et gratis databasesystem hvor der også findes andre som f.eks firebird, men MySQL er klart den mest udbredte.

For dig som vel det formentlig ikke betyder det store om du vælger det ene eller det andet system, men siden du allerede har installeret en wamp server forsætter du bare med MySQL. Uanset hvilet system det vælger er SQL det programmeringssprog men bruger til at styre sin database. Nedenstående linie er f.eks et eksempel på en SQL kode som insætter navnet "kim" og et ettal ind i en tabel med navnet "tabel_navn" i databasen.

INSERT INTO tabel_navn VALUES(1, "Kim");

phpMyAdmin er et program skrevet i php som givet mulighed for at indsætte/redigere/slette data i sin databasen i et brugervenligt design.

Men prøv disse to links

http://www.php-mysql-tutorial.com/
http://www.phpartikler.dk/index.php

Det første er godt nok på engelsk, men ellers en rigtig god side.

Håber det kunne hjælpe lidt
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 21:11 #21
http://www.w3schools.com/sql/sql_intro.asp

jeg tror det er svært at finde noget på dansk.... husk at SQL generelt nøsten er "talesprog"(engelse)

hvis du skal hente noget fra en tabel skal du sige "hvad skal hentes og fra hvor" simpelt eksempel hvis du har en tabel over nogle personer der hedder "Persontabel" og den flere kolonner her i blandt, navn Cpr nummer og alder

SELECT navn, Cprnummer, alder FROM Persontabel
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 21:17 #22
jarret >> Så er jeg kommet ind på min phpmyadmin, men det virker meget uoverskueligt, så tror jeg evt også vil lægge PHP lidt på hylden, og først lære SQL, det er vidst ikke til at komme uden om...
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 21:21 #23
Nå jeg vælger at acceptere dit svar jarret, så læg lige et svar... Men først, så svar mig lige på en ting, hvad ville du vælge at bruge Wamp eller Xampp?
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 21:23 #24
go ide tag det et skridt af gangen, men giv ikke op phpmyadmin virker uoverskuelig men giv den lidt så begynder det at gibve mening.- som jweber skriver er

"phpMyAdmin er et program skrevet i php som givet mulighed for at indsætte/redigere/slette data i sin databasen i et brugervenligt design"

dvs. sige phpmyadmin "laver SQL koden for dig" så når du gør noger , opretter tabel, indsætter ny date, ect. så kig øverst - der står SQL koden. det kan du lærer en del af - er du i tvivl om hvordan du skriver SQL kode for en handling så GØR det i phpmyadmin og kig på den kode der står - held og lykke :-)
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 21:28 #25
ingen af dem (med mindre du vil konkurerre med b-one som webhotel-udbyder (-: )du skal ikke kører en MySQL det kører hos B-One det er bla. det du betaler dem for. glem alt om MySQL på nær når du en gang skal til at kalde din database fra din PHP koden så hedder funktionerne often noget med mysql.

men du behøver ikke at forstå eller installere noget fr at bruger det
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 21:31 #26
Tak for hjælpen jarret, smid et svar
Avatar billede jarret Nybegynder
18. marts 2007 - 21:34 #27
det var så lidt held og lykke med det