Avatar billede searchjob Nybegynder
18. marts 2007 - 14:36 Der er 12 kommentarer

ajax get metode med æ

hej jeg bruger denne:
txt = "hej æøøåååå mæøøååååÅøÆæøÅÅ";
newpage("loadside.php?indhold="+unescape(txt)+"");

men så udskriver den underlige tegn fordi æøåÆØÅ ikke virker... hva skal jeg gøre?? nogetm ed en content type?? har søgtp å google kan ikke finde noget!!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. marts 2007 - 14:54 #1
unescape? Det vil give mere mening med: escape
Avatar billede searchjob Nybegynder
18. marts 2007 - 15:19 #2
der findes ingen funktion i javascript der hedder escape??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. marts 2007 - 15:26 #3
Den fandtes ikke da Jellingstenene blev rejst, men den skulle da gerne findes idag: http://www.w3schools.com/jsref/jsref_escape.asp
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2007 - 01:24 #4
Tjah, escape har været med siden de første udgaver kom, jeg tror sågar, at den var med i LiveScript fra 1995 !-)

-- en anden ting er, at det nk vil være mest hensigtsmæssigt med encodeURIComponent i en up-to-date implementation ...
Avatar billede johan.o Nybegynder
19. marts 2007 - 03:06 #5
Når du sender til serveren kan du, som roenving nævner, bruge

encodeURIComponent('tekst')

og på serveren (PHP) kan du så bruge

utf8_decode(rawurldecode('tekst'))

for at dekode strengen igen.

Den anden vej, fra serveren til klienten, kan du i PHP bruge

rawurlencode(utf8_encode('tekst'))

til at 'kode' strengen og så i Jscript bruge

decodeURIComponent('tekst')

til at 'dekode'

Mvh. Johan
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2007 - 05:37 #6
Hrm, decodeURIComponent virker da ikke kun i Jscript ?-)

(For uindviede: Jscript er M$-implementeringen af ECMA-script, normalt kendt som javascript !-)

Det er absolut misvisende at forkorte javascript på en sådan måde, at det kan forstås som kun afhængigt af en bestemt browser-fabrikant, altså er det ###%%&&#"¤¤%#, og den slags gris er det ikke i orden at formidle her !o]
Avatar billede johan.o Nybegynder
19. marts 2007 - 11:31 #7
Nå nå...okay :)..godt ord igen...det må være mit fravær der har gjort at jeg kunne begå en så monumental brøler...STRAM OP Johan !! :)

Mvh. Johan
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2007 - 14:27 #8
*lol*
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2007 - 13:42 #9
<ole>

Det er korrekt, at escape er deprecated i JavaScript, men det er fordi, Mozilla forventer, at vi alle bruger utf-8.
Mange kodere bruger dog stadig iso's Latin1 - og de bør bruge escape i stedet for encodeURIComponent ... eller overgå til utf-8 (hvad mange serveropsætninger desværre ikke tillader uden større problemer)

/mvh
</bole>
Avatar billede crazysnap Seniormester
30. marts 2007 - 09:41 #10
Hej searchjob,

At indsætte charset="iso-8859-9" på din meta tag i php filen burde nu også løse problemet uden brug af escape/unescape/utf8_decode eller noget.  :)

Mvh.

- Snap
Avatar billede crazysnap Seniormester
30. marts 2007 - 09:48 #11
Hov, og nu når der er php skal du indsætte:

header("Content-type: text/xml; charset='iso-8859-9'");

Så burde det virke!

Mvh.

- Snap
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2007 - 12:25 #12
Hele kæden klient/server/database skal køre med samme tegnsæt - og nej, det er ikke nok at sætte metas.