Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 10:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ASP eller PHP?

Hej Gutter...

Jeg har længe arbejdet med HTML, men mener det er tid til at udvide sin horisont. Så har kastet et par blikke på ASP og PHP... Er der en af jer kloge hoveder der kan fortælle mig lidt om forskellen på de to?

Og hvilket ville være lettest at lære, når jeg kan HTML i forvejen?

Og en sidste ting... Skal man i begge tilfælde have en server? Og hvis man laver en server på sin egen computer, fx med SSI, skal ens computer så stå tændt hele tiden? (måske dumt spørgsmål)

Kom med nogle kvalificeret bud...

MVH
Sebastian
Avatar billede keysersoze Guru
18. marts 2007 - 10:42 #1
sværhedsgraden i php og asp er ca den samme - de primære forskelle er nok, at php er open source og asp ikke er samt at php har en masse indbyggede objekter til fx upload og billedbehandling hvorimod asp er afhængig af 3. parts komponenter til dette. Hvis man ikke vil udvikle så meget selv har php - nok primært pga sin open source tilstand - en del flere gratis løsninger til download.

html er et klientsprog og asp/php er serversprog og derfor skal du have en server til dette - hvis du laver noget der skal være online hele tiden og løsningen skal ligge på din egen computer skal den selvfølgelig stå tænd hele tiden, men du kan få meget billige webhoteller til begge dele så du er ud over det problem.
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 10:48 #2
Jeg har et webhotel på one.com (det gamle b-one.dk), og de understøtter både ASP og PHP... Vil det nemmeste for mig så være, at når jeg er igang med at lave min hjemmeside, så bruge min computer som server, og når den er færdig, så bare ligge den på webhotellet?

Og lige en sidste ting, så skal jeg nok acceptere dit svar :) ASP eller PHP? Hvad ville du vælge? Og hvis man skal have et debatforum osv., er de så begge stadig lige gode?
Avatar billede keysersoze Guru
18. marts 2007 - 11:03 #3
Plejer altid at bruge en god blanding - starter somregel et projekt op lokalt og når jeg er tilstrækkelig langt skifter jeg over til at arbejde på serveren.

Jeg vil mene at asp og php er lige gode uanset hvad du skal lave - generelt vil jeg personligt vælge asp men det er udelukkende fordi det er hvad jeg har arbejdet med i mange år, men vil du blive liggende på One vil valget nok falde på php da de ikke har en rigtig asp-fortolker men kun en wannabe.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. marts 2007 - 11:19 #4
Der er ikke meget fornuft i at starte nye projekter i ASP. Skal Microsoft stå bag, så kan man li'sågodt hoppe på ASP.NET. Og ellers PHP, eller andet fra den kant. Men det er bare min mening ;)
Avatar billede swiatecki Novice
18. marts 2007 - 11:29 #5
altså PHP er det klart letteste at komme igang med :) det er simpelt, gratis og der er massere der bruger det

Men på den anden siden er asp.net et rigtigt godt bud på fremtidens teknologi :)
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 11:32 #6
Puha... I kommer alle sammen med rigtig gode bud, synes bare stadig jeg står på bar bund...

Swiatecki >> Du skriver PHP er gratis, koster ASP da penge?
Avatar billede kalp Novice
18. marts 2007 - 11:41 #7
catanha >>

Du kommer ikke til at skulle betale en krone hvis du vælger ASP da du har betalt for dit webhotel hos one og der er udgiften så dækket. Alle komponenter til ASP har de også betalt for (dem de nu har valgt at købe).

ASP.NET er en helt anden teknologi, men one understøtter ikke denne så bare glem det.
ASP.NET er det "nye" ASP.

Nu har du hørt at one ikke har en ordentlig ASP fortolker og at ASP er en gammel teknologi så man burde altså vælge ASP.NET hvis det endelig var.

Så må det jo betyde at det bedste valg for dig er PHP da du ikke kan vælge ASP.NET hos one.
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 11:57 #8
gawi >> Tak for det, tror jeg har besluttet mig for PHP, da det lyder som det mest tilgængelige for mit vedkommende... Men skal jeg stadig ind og oprette min computer som server med SSI, indtil jeg vælger at smide den på one?
Avatar billede swiatecki Novice
18. marts 2007 - 12:10 #9
catanha - så vidt jeg ved hedder det IIS ;)

Men ja det skal du, hent Wamp http://www.wampserver.com/en/ den klarer det for dig :)
Avatar billede keysersoze Guru
18. marts 2007 - 12:10 #10
swiatecki >> sådan af ren interesse hvad er det så du mener der gør php så meget lettere at komme i gang med? asp er i mine øjne lige så simpelt - prisforskellen er vel nærmest ikke-eksisterende - og der er også masser der bruger asp?
Avatar billede roenving Novice
18. marts 2007 - 12:16 #11
Xampp er een pakke med det hele: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

-- og til prisen kan man jo tilføje, at de egentlige billig-webhoteller oftest kun har free software installeret, og derfor ikke understøtter M$-teknologerne !-)
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 13:04 #12
swiatecki >> Er Wamp i stedet for IIS?
Avatar billede roenving Novice
18. marts 2007 - 13:18 #13
Jepz, det er en Apache-server, så du ikke behøver at have noget M$-server-software (og det gælder i øvrigt også xampp !-)
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 13:40 #14
roenving >> Okay tak for det.. Jamen så er det jo bare at gå igang med at lære PHP... http://www.phpartikler.dk/ ser god ud, kan I komme på andre sidder der kan forklare PHP på en god, let og forståelig måde?
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 14:44 #15
Jeg har nu downloadet Wamp, og er i fuld gang med at lære PHP... Men hvem skal have pointene? :(