Avatar billede rune_b Nybegynder
17. marts 2007 - 16:18 Der er 5 kommentarer

Manglende grafik-driver til Vista - alternativer?

Kære eksperter,
Jeg har en IBM Thinkpad x31 med et ATI Mobility Radeon 7000 grafikkort med 16mb RAM og har netop installeret Windows Vista.

Problemet er at ATI endnu ikke har frigivet en driver til Vista til pågældende kort - og muligvis slet ikke har tænkt sig det (?!), efter hvad jeg kan snuse mig til på nettet.

Uanset hvad fungerer det langt fra optimalt nu, da windows alene kører med en standard VGA driver. Jeg kan fx ikke se web-tv i fuld skærm eller afvikle anden mere krævende grafik.

Så er der:
a. nogen der ved, om ATI er på vej med yderligere en gang nye drivere også til de mindre brugte modeller? Jeg kan ikke finde info herom nogen steder på deres hjemmeside.
b. om der er en alternativ driver jeg kan bruge, der i højere grad kan udnytte mit grafikkort, end standard driveren?

Med venlig hilsen,
Rune
Avatar billede nopsen Ekspert
17. marts 2007 - 19:00 #1
grafikdrivere til notebooks hentes som regel hos producenten, IBM henviser til Lenovo for at hente drivere til din model, det gør du her:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/product.do?template=%2Fproductselection%2Flandingpages%2FbrowseByProductLandingPage.vm&sitestyle=lenovo&brandind=10&validate=true

indtast din model og vælg vista.
Avatar billede rune_b Nybegynder
17. marts 2007 - 20:20 #2
det glemte jeg vist at skrive - hverken IBM, Lenovo eller ATI/AMD har så vidt jeg kan se en Vista driver til den pågælende model - som det også fremgår her:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-43800

så - kan jeg gøre noget andet indtil en driver kommer?
Avatar billede nopsen Ekspert
17. marts 2007 - 20:26 #3
du kan prøve med xp driverne, det virker i nogen tilfælde, ellers er du desværre nødt til at vente.
Avatar billede nopsen Ekspert
17. marts 2007 - 20:28 #4
har du prøvet at køre windows update på din vista? der kan muligvis ligge drivere til den derinde.
Avatar billede rune_b Nybegynder
18. marts 2007 - 08:18 #5
det lyder ikke så lovende - har prøvet begge dele...