Avatar billede sh_freesite.dk Nybegynder
29. maj 2001 - 11:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Parsing af /etc/resolv.conf

Jeg sidder og forsøger at lave en eller anden pæn funktion,  der kan parse /etc/resolv.conf og returnere nameserverne. Jeg havde forestillet mig en funktionserklæring i stil med:

char **nameservers(void);

Svaret ønskes så vidt muligt i ANSI C.

En kort beskrivelse af /etc/resolv.conf:

Hver linie består af et keyword og en indstilling. Linier, der begynder med # er kommentarer og bør ignoreres.

Eksempel:

---

search stofanet.dk

#nameserver 212.10.24.252

nameserver 212.10.10.5

nameserver 195.41.45.10

---

Avatar billede borrisholt Novice
29. maj 2001 - 12:27 #1
sh_freesite.dk>> Dvs. i det konkrete tilfælde ønsker du at din funktion skal retunete

?

Jens B
Avatar billede sh_freesite.dk Nybegynder
29. maj 2001 - 13:57 #2
Æh, tjah, noget i den stil. Den skal returnere en pointer til de to strenge, ja..
Avatar billede sh_freesite.dk Nybegynder
30. maj 2001 - 09:42 #3
Fandt selv ud af det. Besluttede mig i øvrigt for, at lave funktionserklæringen en lille smule om. Her er min egen løsning. Kommentarer er meget velkomne:

int nameservers(char **theanswer) {
        FILE *resolvconf;
        char *s, *tmp, *tmp2;
        int number_of_nameservers = 0;

        resolvconf = fopen(\"/etc/resolv.conf\",\"r\");
        s = (char *) malloc(100);
        while (fgets(s,100,resolvconf) != NULL) {
                if ((tmp = strstr(s,\"nameserver\")) != NULL)
                        if (((tmp2 = strchr(s,\'#\')) == NULL) || tmp2 > tmp) {
                                s = strpbrk(s,\"0123456789.\");
                                *(s+strspn(s,\"1234567890.\")) = \'\\0\';
                                *(theanswer+number_of_nameservers) = s;
                                number_of_nameservers++;
                                s = (char *) malloc(100);
                        }
        free(s);
        fclose(resolvconf);
        return number_of_nameservers;
}