Avatar billede woogoo Nybegynder
15. marts 2007 - 11:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kontakt fra klient uden Password?

Hej eksperter

Jeg har sat en Windows 2003 Server op herhjemme, men har nu et lille problem.. den kører fint nok (håber jeg da), men når jeg f.eks. skal have fat i en shared printer på den, eller en shared folder.. så er jeg nødt til først at gå hen på drevet, indtaste brugernavn og adgangskode og så kan jeg få fat i disse ting! Altså.. så skal man først være "logget ind" for at kunne komme i kontakt med disse ting!

Er der en måde jeg kan komme uden om dette på? Det bliver ikke kørt via et domain.. dvs. det er nogen computere på det lokale netværk som ikke er "registreret" på serveren!..

Jeg skal både have mulighed for at tilgå printeren og lave et subst.. og dette skulle meget gerne kunne gøres når klient comptueren starter op..

Har prøvet at lave en batch fil der lavede en "runas /user:ip\administrator \\ip" og derefter en subst.. men problemet er at mine forældre også skal kunne komme ind.. og de er 1. for dovne.. 2. for computer handicappede osv., til at ville/kunne finde ud af hvad de skal gøre når de bliver spurgt om password... er der mulighed for at man selv kan få den til at fylde det ud, så den bare kører et script når computeren starter, hvor den logger på serveren, laver et subst osv. uden mine forældre skal til at taste alle mulige passwords?

MVH
Kenneth
Avatar billede AnyFellow Mester
15. marts 2007 - 12:06 #1
Hvorfor lave en subst?

Du kan evt. lave en .vbs fil der kan tilslutte de drev du skal bruge.

F.eks. tilslut.vbs
on error resume next

Dim mynet
Set mynet = WScript.CreateObject("WScript.Network")

WScript.Sleep(5000)
    mynet.MapNetworkDrive "u:", "\\servernavn\share1", "false", "brugernavn", "adgangskode"
    mynet.MapNetworkDrive "u:", "\\servernavn\share2", "false", "brugernavn", "adgangskode"

if err <> 0 then msgbox("Fejl: " & err.description)

set mynet = Nothing
WScript.Quit()

Den stopper du så i start, så den bliver kørt hver gang computeren starter. Det burde løse dit problem med printeren.
Avatar billede woogoo Nybegynder
15. marts 2007 - 12:07 #2
en .vbs... skal man bruge nogen specielle programmer til at lave dem? findes der nogen freeware?
Avatar billede woogoo Nybegynder
15. marts 2007 - 12:11 #3
ah smart! Notesblok bare! ;)
Avatar billede woogoo Nybegynder
15. marts 2007 - 12:21 #4
Det virker dejligt! :) Tak for hjælpen.. smid et svar og du får point! :D
Avatar billede woogoo Nybegynder
15. marts 2007 - 12:23 #5
forresten.. er det muligt måske at få den til at omdøbe drevet så det ikke hedder "share på 'ip'(u:)" men så det måske bare hedder "Share(u:)" ?
Avatar billede AnyFellow Mester
15. marts 2007 - 12:31 #6
Jeg ved ikke hvordan du gør det via vbs-filen, men du kan kalde dem hvad du vil ved at ændre i denne nøgle (XP):

\HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MountPoints2\##SERVERNAVN#SHARENAVN\_LabelFromDesktopINI

Du kan se lidt om hvordan her:
http://www.svein.dk/Visartikler.asp?ART_id=141&S_Menu=1
Avatar billede woogoo Nybegynder
15. marts 2007 - 12:31 #7
ok! ;) mange tak! Du får point!
Avatar billede AnyFellow Mester
15. marts 2007 - 12:34 #8
Glem mit link.

Det her ser ud til at virke:
Set objShell = CreateObject("WScript.Shell")
objShell.RegWrite "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MountPoints2\##192.168.10.12#DATA\_LabelFromDesktopINI" , "Data"