Avatar billede frederikpag Nybegynder
14. marts 2007 - 16:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kreditoranalyse gennem ODBC XAL

Kære eksperter,

Jeg skal lave et udtræk fra vores XAL gennem en ODBC, men er kommet i tvivl om hvad der reelt er muligt at udtrække. Vores XAL er ver. 2.80, med en bagvedliggende Oracle - databasen er på dansk.

Jeg ønsker at lave en kreditor analyse, hvor jeg kan se:

Kreditornummer
Kreditornavn
Varegruppe
Varenummer
Varenavn
Volumen i en periode
Pris i samme periode

Er det muligt at trække denne data ud af databasen og hvordan gør jeg?

PS. Jeg har med en querydesigner (software), til at hjælpe mig.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. marts 2007 - 16:51 #1
Har erfaring fra C5 (indirekte, idet jeg skulle konstruere et system i Office-pakken, hvori data kunne hentes på denne måde) - hvortil der skulle en bestemt ODBC-driver til. Det lykkedes udemærket - såvel til Excel som til en Access-database.

Med XAL / Oracle - skulle der vel også være en lignende mulighed - ellers kunne en eksport fra XAL måske være løsningen?
Avatar billede frederikpag Nybegynder
14. marts 2007 - 17:22 #2
Interessant - jeg har allerede en querydesigner med tilhørende ODBC så jeg kan se alle tabellerne i databasen. Jeg er blot i tvivl om hvilke tabeller der skal vælges, joines og på hvilke felter, samt om der er betingelser osv.

Samtidig ønsker jeg at få de ovenstående værdier ud.
Avatar billede mariaf Juniormester
14. marts 2007 - 20:15 #3
Du skal have fat i følgende tabeller: Krekart, lagerkart, lagerpost. Sammenhængen mellem lagerpost og kreditor ligger i feltet Krekart.Konto == Lagpost.konto, når lagpost.Type = 2 (kreditor). Fra lagpost kan du trække varegruppe og varenavn vha varenummer, og du kan også afgrænse periode samt tælle volumen op.

Det skal nok optimeres for ikke at være alt for langsomt.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. marts 2007 - 00:50 #4
Hvis du vil lagre en "spejling" af tabellerne i Access - så anvend:
Filer / Hent eksterne data / Sammekæd tabeller
Via en forespørgsel i Access, der kombinere de relevante tabeller  - kan du herefter evt. eksportere til Excel - for nærmere analyse.
Avatar billede frederikpag Nybegynder
02. april 2007 - 16:12 #5
Snorlige tak for hjælpen!