Avatar billede vuffe Nybegynder
14. marts 2007 - 15:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hjælp til spørgeskema?

Hej...

Jeg ville høre hvordan man laver et spørgsmål som man så kan svare forskelligt på. jeg har bare brug for at vide hvordan man laver et...så kan jeg jo selv lave en masse selv bagefter.

F.eks.:

Hvor gammel er du?
0-15, 16-30, 30-45, 45+

hvordan ville jeg kunne lave sådan et spørgsmål, hvis jeg gerne vil have en værdi ud, henholdsvis 1 for 0-15, 2 for 16-30, 3 for 30-45, 4 for 45+.
Jeg vil gerne lave det i form af en slags inputbox, hvor man kan læse spørgsmålet op, og derefter trykke på en knap der svarer til den svarmulighed som man vælger...

håber i kan hjælpe...
henrik
Avatar billede sorenstrom Nybegynder
14. marts 2007 - 16:18 #1
Du kunne jo skrive spørgsmålet i en label, tilføje 3 stk. optionbutton samt en commandbutton til din formular.

Tilføj så nedenstående kode til din commandbutton.
Dim Svar As Byte
if option1.value = True then
  Svar = 1
else
    If option2.value = True Then
      Svar = 2
    Else
      Svar = 3
    End if
Avatar billede vuffe Nybegynder
14. marts 2007 - 18:51 #2
[quote]Du kunne jo skrive spørgsmålet i en label, tilføje 3 stk. optionbutton samt en commandbutton til din formular.[/quote]

hvordan gør man det?
Avatar billede sorenstrom Nybegynder
14. marts 2007 - 19:16 #3
Undskyld. Det er ikke for at lyde hoven, men umiddelbart synes jeg, det lyder som en stor opgave for dig, at lave et spørgeskema i Visual Basic 6.0, når du har problemer med at placere en række standardkontroller på en formular.

Men...
I din værktøjskasse til venstre, skal du klikke på Optionbutton.
Dernæst kan du tegne på din formular, der hvor du ønsker at placere kontrollen.
Gør det, så du har 3 kontroller på formularen.
Klik dernæst på CommandButton, og tegn en knap på formularen.
Dobbeltklik nu på knappen og indsæt følgende kode:

Dim Svar As Byte
if option1.value = True then
  Svar = 1
else
    If option2.value = True Then
      Svar = 2
    Else
      Svar = 3
    End if
MsgBox Svar
Avatar billede vuffe Nybegynder
14. marts 2007 - 20:08 #4
jaaaa sådan nu har jeg styr på det. mit program indtil videre er rimelig simpelt og enkelt kode..
men hvordan får jeg så mit program til at vise/køre den userform jeg nu har lavet?
Avatar billede supertekst Ekspert
15. marts 2007 - 15:50 #5
eks. fra VBA - måske do.i VB?:

load userform1
userform1.show