Avatar billede centauri Nybegynder
13. marts 2007 - 11:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp Nyeste Record ved udlæsning

Jeg har en MySQL Database kaldt 'GG' som bla indeholder en tabel kaldt 'cpelog' med følgende felter MAC, Dato, Status,IP, Msg

Som bruges til noget logning af forskellige CPE enheder. Hver enhed fortæller sin status til databsen hver time. For der bliver lavet en record med enhedens MAC adresse, Dato og tidspunkt for statusen, Enhedens Status, Enhedens IP Adresse samt evt en besked.

Jeg ville så meget gerne have en forespørgsel der kan udlæse alle de data, men kun den nyeste for hver enhed. Enhederne bliver identificeret på MAC adressen så den vil altid gå igen for hver enhed.
Er det muligt at lave det i en forespørgsler så jeg ikke skal lave 5000 enkelt forespørgsler når jeg nu har 5000 enheder for at få den nyeste status på hver enhed.

for jeg kan f.eks med
SELECT * FROM `gg`.`cpelog` where mac like '000F94100552' order by dt desc
Få den nyeste record for enheden med det enkelte MAC nr men det holder ikke i længden. For så skal sådan en forespørgsel laves for hver enhed.

Og jeg man med den her
SELECT * FROM `gg`.`cpelog` group by mac
Få at alle enhederne kun bliver listet en gang men så er det bare ikke den nyeste record jeg får vist datoen og statusen for.

Er der nogen der ved hvordan jeg kan løse det?
Avatar billede jbone1 Nybegynder
13. marts 2007 - 13:01 #1
Prøv med:

select *, max(Dato) as Dato from `gg`.`cpelog` group by mac
Avatar billede centauri Nybegynder
13. marts 2007 - 13:39 #2
Det ser da til dels fornuftigt nok ud. Så er datoen da den nyeste. Men hvad med mine andre felter med IP Adresse, Status og beskrivelse dem er jeg vel så ikke sikker på også stammer fra den nyeste record eller ?
Avatar billede centauri Nybegynder
22. april 2009 - 09:14 #3
Desværre ingen brugbare svar her så lukker spørgsmålet.