Avatar billede cmau Nybegynder
13. marts 2007 - 10:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vis alle jeg billedefiler fra en mappe

Hej eksperter!

hvordan kan jeg vise alle billeder fra en mappe? Jeg ville helst have det sådan som windows xp viser en mappe fuld af billeder, så man kan se dem i lille format.

Hvis dette ikke er muligt kan navnene blot indskrives i en list boks, men det måden hvorpå jeg læser mappens indhold jeg leder efter.
Avatar billede bernhof Nybegynder
13. marts 2007 - 20:55 #1
For at læse en mappe indhold, benytter du GetFiles-metoden på IO.DirectoryInfo klassen. Her er et eksempel på, hvordan du kan gribe det an:

    Dim Dir As New IO.DirectoryInfo("d:\din mappe")
    For Each File As IO.FileInfo In Dir.GetFiles()
      Select Case File.Extension.ToLower.Substring(1)
        Case "jpg", "gif", "bmp", "png", "tif"
          ListBox1.Items.Add(File.Name)
        Case Else
          'Ikke et billede - vis ikke
      End Select
    Next

At indlæse og vise billederne som i windows, kræver lidt mere. Har desværre ikke lige overskud til at bikse en løsning sammen nu.

Håber det kan bruges.
Avatar billede cmau Nybegynder
14. marts 2007 - 14:57 #2
tusind tak, fik det til at du og bygget videre på det :D. Smid svar

har du evt et hint om hvordan jeg finder ud af om der trykkes delete på tastaturet?
Avatar billede bernhof Nybegynder
14. marts 2007 - 17:47 #3
Ja, sæt formens KeyPreview egenskab til True og i dens KeyDown event, kan du undersøge, hvad der trykkes. Nedenstående er skrevet ud fra, hvad jeg lige kan huske (sidder ikke med Visual Studio foran mig pt.) så det fungerer ikke ved copy/paste, men idéen er god nok :)

  Private Sub Form_KeyDown(sender As Object, e As KeyEventArgs) Handles Me.KeyDown
    If e.KeyCode = Delete Then
      MessageBox.Show("Du trykkede delete.")
    End If
  End Sub
Avatar billede cmau Nybegynder
16. marts 2007 - 12:17 #4
Tusind tak ;)