Avatar billede triggy Nybegynder
12. marts 2007 - 11:26 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

MySQL Backup

Jeg er ved at gennemgå mine backup rutiner på min win2k3 server, og står over for et spørgsmål vedr. mysql'en.

Jeg har læst omkring mysqldump, og at det er sikrest at lukke iis'en ned, og så køre en mysqldump på alle databaserne, og så starte iis igen.

Spørgsmålet lyder så på, om det kan lade sig gøre at lave en "sikker" backup ved at lukke mysql'en ned, og kopiere data-mappen over på backup, og så starte mysql'en igen, eller er der noget der ikke kommer emd ved denne metode (brugere og privilegier)
Avatar billede bromer Nybegynder
12. marts 2007 - 11:47 #1
Pointen er at man helst skal undgå samtidig adgang til databaseserveren når man laver den slags ting, specielt med MySQL. Jeg vil anbefale at du skriver et lille script der stopper ting, kører mysqldump og starter ting igen. Om det er nødvendigt at lukke serveren helt eller om man kan "stalle" brugernes forbindelser ved jeg dog ikke.
Avatar billede triggy Nybegynder
12. marts 2007 - 12:04 #2
Kan være jeg formulerede mig lidt dårligt :)

Jeg er med på at der ikke må være tilgang til databasen, i den tid backupen finder sted.
Problematikken her er, at jeg hellere vil lukke min mysql server ned, end lukke iis ned, da der ud af 30 websites, kun er 2 der anvender mysql databasen.

Men hvis jeg lukker mysql ned, går jeg ikke ud fra, at jeg kan bruge mysqldump. og derfor vil jeg gerne vide, om det kan lade sig gøre at tage en komplet og brugbar backup ved at kopiere data-mappen.
Avatar billede bromer Nybegynder
12. marts 2007 - 12:17 #3
I princippet mener jeg godt man kan, men du er ikke sikret overfor nye versioner af MySQL.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
12. marts 2007 - 12:38 #4
du kan ikke køre mysqldump hvis mysql serveren er stoppet  ;-)
Avatar billede triggy Nybegynder
12. marts 2007 - 12:52 #5
Tager mysqldump alle brugere og privilegier med også ?
Avatar billede bromer Nybegynder
12. marts 2007 - 13:22 #6
Så vidt jeg husker - arbejder ikke så meget med MySQL mere - ligger den slags ting i databasen ved navn "mysql". Så hvis du dumper den bør du være hjemme.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2007 - 21:50 #7
Ja, mysqldump tager også brugere og privilegier med i udtrækket. For at være sikker på at backupen er consistent, bør du tilføje parameteren "-x" på. Denne låser alle tabeller /databaser inden den læser dem ud.
Avatar billede triggy Nybegynder
13. marts 2007 - 09:49 #8
newage, det var lige det jeg skulle bruge...
bromer og newage, smider i et svar ?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2007 - 20:29 #9
yep
Avatar billede bromer Nybegynder
13. marts 2007 - 21:36 #10
there