Avatar billede jediburn Nybegynder
11. marts 2007 - 21:34 Der er 5 kommentarer

Fordel et tal udover x antal personer

Hvordan kan jeg fordele et beløb udover et antal personer, så det bliver mest fair. Det er ikke blot et division stykke, da nogle har betalt mere/mindre end hinanden.

Så hvordan kan en 'formel' se ud?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2007 - 21:42 #1
Tips/lotto? A betalte 5 kr. B 10 kr. C 20 kr.  I alt 35 kr.  Gevinsten blev 100 kr.

A skal have (5/35)*100
B skal have (10/35)*100
C skal have (20/35)*100

Regn selv efter ;)
Avatar billede jediburn Nybegynder
11. marts 2007 - 21:58 #2
Det ser for mig ikke ud til at fungere rigtigt? Den skal jo dele med antallet af personer? Så pengene der er til rådighed bliver delt ud over personerne der har smidt nogle penge - og så skal personerne der har givet mest selvfølgelig også tjene mest osv.
Avatar billede jediburn Nybegynder
11. marts 2007 - 22:04 #3
Hvis nu jeg skal lave dit regnestykke i programmering. Hvordan ville du så hente den samlede sum af de penge der er lagt i puljen?

<?php
$p = array(
    'kasper'    => 200,
    'peter'        => 40,
    'frede'        => 100,
    'lars'        => 4
);
$overskud = 500;

foreach( $p as $key => $value )
{
    // 344 skal selvfølgelig skiftes ud med den samlede sum fra alle personer!
    echo ( $value/344 )*$overskud;
}
?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2007 - 22:15 #4
Utestet

<?php
$p = array(
    'kasper'    => 200,
    'peter'        => 40,
    'frede'        => 100,
    'lars'        => 4
);
$overskud = 500;
$indskud=array_sum($p);
foreach( $p as $key => $value )
{
    // 344 skal selvfølgelig skiftes ud med den samlede sum fra alle personer!
    echo "$key scorer_ ".( $value/$indskud )*$overskud . "<br>";
}
?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2007 - 22:15 #5
Måske nok:

  echo "$key scorer_ ".(( $value/$indskud )*$overskud) . "<br>";