Avatar billede beus Nybegynder
11. marts 2007 - 14:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hvordan for man en værdi ud fra sin markerede post i en listview?

Jeg har lavet en database over brugere i access.

På min forside form har jeg lavet en listview som henter dataen fra databasen og stille alle brugerne op på listen.

meningen er så at man skal kunne markere sin bruger og trykke ok, hvorefter en ny form kommer frem, denne form skal så indeholde brugerens data.

det kan jeg bare ikke helt hitte ud af?

Jeg går udfra jeg skal have en eller anden form for data ud fra min viewlist, således at den kan lagres i en variable der så kan kaldes når den nye form åbner.

Men hvordan for man en værdi ud fra sin markerede post i en listview?
Avatar billede capn Nybegynder
11. marts 2007 - 16:03 #1
noget med listView1.selected vel?
Du har mulighed for at tildele hvert emne på listen et objekt som du kan hente så du ikke bare får brugerens navn, men i stedet brugerens id. Jeg mener du gør det ved at lave en klasse som hedder "Bruger" (f.eks.) med felterne navn og userId osv. Metoden ToString overloader du så den returnere brugerens navn som det skal vises på listen. Efter data-trækket laver du instanser af denne klasse som til tilføjer til listViewet. På den måde kender du mere end bare navnet på den valgte bruger. Håber det gav mening (og er rigtigt for det kommer bare fra hukommelsen).

http://www.ogp-consult.dk
Avatar billede beus Nybegynder
11. marts 2007 - 17:19 #2
Man kan ikke bruge selected i vb...

Man kan bruge selecteditemS, men den kan jeg ikke få til andet end at tælle alle mine items...

Det næste giver desværre ikke så meget mening, jeg tror godt jeg forstår din hensigt, men jeg er ikke helt med på hvordan du gør.
Avatar billede capn Nybegynder
11. marts 2007 - 17:47 #3
hmm. jeg kan ikke helt huske hvilke properties man kan bruge. Check evt. om det hedder getSelected eller noget lignende.
Avatar billede beus Nybegynder
13. marts 2007 - 18:55 #4
Jeg har faktisk selv fundet ud af det, men jeg kan da lidt skrive svaret hvis folk skulle søge på det...

Det viste sig det var en property, men ikke rigtig beskrevet nogle steder, jeg kunne finde anyway.

Men her er den.

listenavn.selecteditems.item(0).text