Avatar billede simsen Mester
10. marts 2007 - 12:19 Der er 1 kommentar og
1 løsning

join af tabeller og vise dem på side

Hej,

Jeg har en forespørgsel (som jeg har testet i Access og den virker der), som jeg bare ikke kan få til at virke, når jeg forsøger at køre den i asp.net....

Jeg tror, det er fordi jeg ikke har styr på - hvad der skal stå de forskellige steder, når jeg trækker felterne ud fra databasen, nogen der kan hjælpe?

Koden:

public FStatus GetInvoice(int FakturaID, ref DataTable Invoice)
    {
        FStatus status = FStatus.Failure;

        DataRow r = null;
        DataTable AItems = new DataTable();

        try
        {
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("FakturaID", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("KundeID", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Fakturanr", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Dato", Type.GetType("System.String")));

            AItems.Columns.Add(new DataColumn("BetalingsDato", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Porto", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Betalt", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("RykkerSendt", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Momssats", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("PrisExMoms", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("FirmaId", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Navn", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Adresse", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Postnr", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Byen", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("OrdreID", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Varenr", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Antal", Type.GetType("System.String")));

            command.CommandText = "SELECT Faktura.FakturaID, Faktura.KundeID AS Faktura_KundeID, Faktura.Fakturanr AS Faktura_Fakturanr, Faktura.Dato, Faktura.BetalingsDato, Faktura.Porto, Faktura.Betalt, Faktura.RykkerSendt, Faktura.Momssats, Faktura.PrisExMoms, Kunder.KundeId AS Kunder_KundeId, Kunder.FirmaId, Kunder.Navn, Kunder.Adresse, Kunder.Postnr, Kunder.Byen, Kunder.Telefonnr, Kunder.Mobilnr, Kunder.EmailAdr, Kunder.Noter, Kunder.km, Ordrer.OrdreID, Ordrer.FakturaNr AS Ordrer_FakturaNr, Ordrer.VareNr, Ordrer.Antal, Ordrer.MomsId FROM (Kunder INNER JOIN Faktura ON Kunder.KundeId = Faktura.KundeID) INNER JOIN Ordrer ON Faktura.Fakturanr = Ordrer.FakturaNr WHERE (((Ordrer.FakturaNr)=@FakturaID))";

            command.Parameters.Clear();
            command.Parameters.Add(new OleDbParameter("@FakturaID", FakturaID));

            OleDbDataReader myReader = command.ExecuteReader();

            //går gennem tabellen og lægger ind i rækker
            while (myReader.Read())
            {
                r = AItems.NewRow();

                try
                {
                    r["FakturaID"] = (myReader["Ordrer.FakturaNr"]);
                    r["KundeID"] = (myReader["Ordrer.KundeID"]);
                    r["Fakturanr"] = (myReader["Fakturanr"]);
                    r["Dato"] = (myReader["Dato"]);
                    r["BetalingsDato"] = (myReader["BetalingsDato"]);
                    r["Porto"] = (myReader["Porto"]);
                    r["Betalt"] = (myReader["Betalt"]);
                    r["RykkerSendt"] = (myReader["RykkerSendt"]);
                    r["Momssats"] = (myReader["Momssats"]);
                    r["PrisExMoms"] = (myReader["PrisExMoms"]);
                    r["FirmaId"] = (myReader["FirmaId"]);
                    r["Navn"] = (myReader["Navn"]);
                    r["Adresse"] = (myReader["Adresse"]);
                    r["Postnr"] = (myReader["Postnr"]);
                    r["Byen"] = (myReader["Byen"]);
                    r["OrdreID"] = (myReader["OrdreID"]);
                    r["Varenr"] = (myReader["Varenr"]);
                    r["Antal"] = (myReader["Antal"]);
                }
                catch
                { }

                //Tilføjer rækken til datatable
                AItems.Rows.Add(r);
            }

            myReader.Close();
            Invoice = AItems;
            status = FStatus.Success;
        }
        catch
        { }

        return status;
    }

Exception jeg får er: There is no row at position 0.

Men som sagt, jeg kan køre den nøjagtige SQL sætning i Access og får det ud, jeg skal....

mvh
simsen
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
10. marts 2007 - 20:55 #1
hvilken linie får du exception i ?
Avatar billede simsen Mester
10. marts 2007 - 23:06 #2
Har fundet fejlen....

Silly me, har kørt "run to curser" 30-40 gange mindst.......uden at læse, hvad der har af input....... Jeg sammenligner jo

(((Ordrer.FakturaNr)=@FakturaID))";

Og nej FakturaNr og FakturaID er ikke identiske.....

mvh
simsen :-)