Avatar billede hundevennen Nybegynder
09. marts 2007 - 12:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hjælp til selectsætning

jeg bruger denne til at tælle antal post
select count(id)as antal from tabel.
jeg vil også gerne counte flere kolonner i samme tabel og med en whereclausul på???
Avatar billede prof2 Nybegynder
10. marts 2007 - 23:43 #1
med den count tæller du jo antallet af "række", hvad mener du med, at du også vil tælle antallet af kolonner? Prøv at beskriv dit problem nærmere.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
11. marts 2007 - 00:31 #2
jeg har en kolonne med nationaliter og vil gerne vide hvormange der er af hver nationalitet, f.eks
select count(nat) as dk from tabel where nat = danmark and count(nat) as se where nat = sverige osv. eller anden måde at lave en form for statistik på hvormange der er  af forskellige i kolonnen
Avatar billede prof2 Nybegynder
11. marts 2007 - 00:42 #3
hva med noget som:
select count(id) as antal from tabel where nat='danmark'
Avatar billede minijensen1 Nybegynder
11. marts 2007 - 00:44 #4
nu ved jeg ikke hvilken database du bruger, men prøv

select nat, count(id) as antal group by nat;
Avatar billede hundevennen Nybegynder
11. marts 2007 - 01:29 #5
prof2 - ja  men jeg vi jo også¨gerne tælle de andre nationaliteter i samme sætning

minijensen det er en access base
Avatar billede prof2 Nybegynder
11. marts 2007 - 09:09 #6
Jeg er ikke sikker på hvad du prøver at opnå, men vil du (efter sql sætningen er udført) have flere variable, der hver indeholder en count på en specifik nationalitet? Det tror jeg ikke er muligt, men den nemme løsning, vil da også være at lave flere sql sætninger, efter hinanden. Der hver tæller sin specifikke nationalitet.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
11. marts 2007 - 09:57 #7
prof2 - flere sætninger er nok løsningen
Avatar billede hundevennen Nybegynder
24. juni 2007 - 12:16 #8
lukker