Avatar billede bob_z Nybegynder
09. marts 2007 - 12:11 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

mounte ny harddisk

Hej

Jeg har en Suse 10.2 maskine hvor jeg har 'eftermonteret' en ekstra harddisk.

Den nye harddisk er formateret med ext3, og hele disken er bare en stor partition (hdb1) der bare skal fungere som opbevaringsplads af diverse filer.

Jeg mounter (med partitioner) hele partitionen i en folder (kaldet 200gb) paa roden. Det virker saadan fint nok ind til jeg genstarter computeren,

Efter genstart er det nye omraade forsvundet, men jeg kan gaa ind i partitioner og genmounte of genfinde mine filer, men det kan jo ikke vaere meningen man skal goere det hver gang..

Hvad goer jeg galt??
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 12:19 #1
Fra konsollen
mkdir /200gb  -> klik enter

følgende linie indsættes i /etc/fstab
/dev/hdb1  /200gb  ext3  noauto,user 0 0
Avatar billede mfalck Praktikant
09. marts 2007 - 12:19 #2
du skal tilføje oplysningerne til /etc/fstab ala:

/dev/hdb1      /200gb      ext3      defaults      1 2
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. marts 2007 - 12:27 #3
--> helgec

mkdir skal vel kun bruges til at oprette /200gb ? Den har jeg faaet lavet

men her er hvad fstab indeholder:

/dev/hda2            /                    ext3      acl,user_xattr        1 1
/dev/hda3            /home                ext3      acl,user_xattr        1 2
/dev/sda1            /windows/C          vfat      users,gid=users,umask=0002,utf8=true 0 0
/dev/hda1            swap                swap      defaults              0 0
proc                /proc                proc      defaults              0 0
sysfs                /sys                sysfs      noauto                0 0
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0
usbfs                /proc/bus/usb        usbfs      noauto                0 0
devpts              /dev/pts            devpts    mode=0620,gid=5      0 0
/dev/fd0            /media/floppy        auto      noauto,user,sync      0 0
/dev/hdb1            /200gb              vfat      user,acl                            0 0

Der staar vfat?? er det problemet? Troede alts[ det var en ext3 partition.. er vfat det den gamle fat system vi kender fra win??

Gaar ikke ud fra jeg uden problemer bare kan aendre til ext3 som foreslaaet.. eller?
Avatar billede mfalck Praktikant
09. marts 2007 - 12:41 #4
du skal nok lave en backup af det der ligger på den inden du ændrer på det. VFat er det dos/win-kompatibelt
Avatar billede mfalck Praktikant
09. marts 2007 - 12:43 #5
umiddelbart tror jeg ikke du bare kan ændre det - det er to forskellige filsystemer
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. marts 2007 - 13:16 #6
er ikke helt grøn inden for computer, kun linux så det er kun testfiler der ligger der endnu, så det gør ikke noget hvis de ryger. Men vil jo lige have det til at køre inden jeg begynder at stole på systemet..

Nå tilbage til sagen.

Jeg har ændret i sidste linie, så den nu hedder:
/dev/hdb1 /200gb vfat noauto,user 0 0

Lidt en kombinaiton af helgec og noget vfat.. virker dog stadig ikke.. prøver lige med dit forslag (mfalck) så den kommer til at hedde

/dev/hdb1 /200gb vfat defaults 1 2

Nogle gæt på om det vil virke :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
09. marts 2007 - 13:23 #7
de to sidste tal angiver om den skal tjekke harddisken for fejl når maskinen booter.
Avatar billede mfalck Praktikant
09. marts 2007 - 13:23 #8
er harddisen mountet nu på maskinen
Avatar billede mfalck Praktikant
09. marts 2007 - 13:25 #9
During the boot process, file systems listed in /etc/fstab are automatically mounted (unless they are listed with the noauto option).

The /etc/fstab file contains a list of lines of the following format:

device      /mount-point fstype    options      dumpfreq    passno
device
A device name (which should exist), as explained in Section 17.2.

mount-point
A directory (which should exist), on which to mount the file system.

fstype
The file system type to pass to mount(8). The default FreeBSD file system is ufs.

options
Either rw for read-write file systems, or ro for read-only file systems, followed by any other options that may be needed. A common option is noauto for file systems not normally mounted during the boot sequence. Other options are listed in the mount(8) manual page.

dumpfreq
This is used by dump(8) to determine which file systems require dumping. If the field is missing, a value of zero is assumed.

passno
This determines the order in which file systems should be checked. File systems that should be skipped should have their passno set to zero. The root file system (which needs to be checked before everything else) should have its passno set to one, and other file systems' passno should be set to values greater than one. If more than one file systems have the same passno then fsck(8) will attempt to check file systems in parallel if possible.

Consult the fstab(5) manual page for more information on the format of the /etc/fstab file and the options it contains.
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. marts 2007 - 13:47 #10
hmm. OK ingen tjekking.. dvs 0  0  til sidst..

ved ikke hvorfor der stod vfat før, i 'Partiotioner' står der filsystemet er "Linux native".. er det ikke ext3 ? Som det ses i min "fstab" så er de andre partiotioner ext3, og går for at være Linux native i "Partitioner".. så mon ikke det er vfat der driller under opstarten?

Knalder følgende linie i fstab og rebooter:

/dev/hdb1 /200gb ext3 defaults 0  0

Så ser vi hvad der sker..
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 13:50 #11
Naturligvis skal det ikke være vfat når du selv skriver at du har formateret disken med ext3
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. marts 2007 - 14:03 #12
næ, vel.. computeren ville ikke lige starte i første omgang, resettede og nu står den og virker :-)

Skal lige teste lidt.. genstarte et par gange osv. Det er meningen den skal stå som Router/server uden skærm, og så der det jo rarest hvis den kan starte uden problemer..
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. marts 2007 - 17:33 #13
det virker fint.. der er ikke nær så mange "errors" under opstarten som før..

Der er ikke nogen der har svaret på mit spørgsmål, men kommentarerne har været gode, men det bliver svært at give points..
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 17:52 #14
Det går nok jeg går ud fra at du brugte min løsning ellers afviser du bare
Avatar billede mfalck Praktikant
09. marts 2007 - 20:06 #15
du må fordele point efter hvad du mener har været relevant
Avatar billede bob_z Nybegynder
09. marts 2007 - 21:11 #16
hmm, kunne ikke lige finde ud af at dele points.. godt det kun var 60 :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 21:32 #17
"mfalck" Jeg mener jeg kom 28 sek. før dig med et korrekt svar, er du ikke enig så meld ud så deler vi
Avatar billede mfalck Praktikant
09. marts 2007 - 21:36 #18
nej - det overlever jeg nok :-)