Avatar billede sebdeluxe Nybegynder
07. marts 2007 - 18:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Oprydning af et Dataset

Hey

jeg er lidt ny i VB.NET og prøver at få fod og hale på nogle elementer.
Lige nu læser jeg om Dataset og her er et par spørgsmål som kunne være rare at få svar på:

1. Dataset lægger sig i hukommelsen, men sletter den sig selv når programmet afsluttes eller skal man lave en manuel oprydning for at slette ens Dataset? og hvordan gør man det så?

2. jeg har fundet ud af at jeg kan returne et dataset fra en funktion, men hvordan kan jeg kalde en ny funktion og vedlægge datasettet, så funktionen bearbejder dette dataset?

glæder mig til jeres svar

Seb
Avatar billede sebdeluxe Nybegynder
07. marts 2007 - 18:21 #1
hmm

punkt nummer 2 var jo simpelt nok

fx.
public function test(ByVal DatasetName as Dataset)

end function

dim dsMitDataset as Dataset = New Dataset
og funktionen udfyldes: test(dsMitDataset)

det var simpelt nok.... men hvad så med om det er god programmør skik at resette/cleare et dataset efter brug?

Seb
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2007 - 19:48 #2
naar objekter gaard ud af scope saa releases al memory allokeret af .NET via
garbage collection

kun eksterne ressourcer som database connections skal explicit closes eller disposes
Avatar billede sebdeluxe Nybegynder
07. marts 2007 - 19:58 #3
dvs. at et dataset frigøres fra hukommelsen når applikationen ikke kører længere!
og der behøves ikke at køres en manuel metode til dette?

hvis jeg har forstået det korrekt, så send lige et svar ;0)
Avatar billede kalp Novice
08. marts 2007 - 00:03 #4
sebdeluxe >>

Dataset er som du selv siger "in memory" repræsentation af data fra en database.
Når du lukker dit program bliver denne automatisk blive garbage collected.

åbne, lukke databasen er altså allerede foretaget når du har udfyldt dit dataset.

men der er absolut intet galt i at du manuelt går ind og frigøre de resourcer dit dataset benytter.

Du skal blot kalde Reset() metoden på dataset'et... og evt. på et On closing event (eller hvad den lige hedder) på din form.
Avatar billede sebdeluxe Nybegynder
08. marts 2007 - 09:27 #5
Hey qawi

det var egentlig også det jeg søgte lidt efter.
Det har altid været god programmør skik, at rydde op efter sig selv!
så slipper du også for pludselige memory hijacking fra ens program ;0)
og reset() metoden har jeg også lige fundet frem til.

send et svar, så er der point på vej!
jeg ville også gerne give Arne point, men jeg har ikke fået noget respons endnu ;0)
Avatar billede kalp Novice
08. marts 2007 - 09:37 #6
Du kan lige vente på arne_v også lægger et svar:) det kommer nok snart:)
Avatar billede sebdeluxe Nybegynder
08. marts 2007 - 10:00 #7
Arne_v hvis du ønsker del i pointene, så bare kontakt mig ;0)