Avatar billede n-data Nybegynder
07. marts 2007 - 11:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

søgning

Hej jeg er i gang med at lave en minder søge potal, og er komme lidt i klemme i min sql opsætning og måde jeg skal lave min søgning på..

Min ide er at have en tabel med alle data som ser sådan ud..

>Links<
id int(11)
linktype enum('Free', 'Link1', 'Link2', 'Link3')
sog01 varchar(255)
sog02 varchar(255)
sog03 varchar(255)
sog04 varchar(255)

Min ide er sådan at hvis det er en free søger den kun i sog01 er det en Link1 søger den i sog01 og sog02 og sådan før sætter til den søger i alle. men jeg ved ikke hvordan jeg skal bære mig ad.

samt ville jeg også gerne have det i en tabel sådan at jeg kan få den til at droppe dem igen hvis betalings perione er over..
Avatar billede cpufan Juniormester
07. marts 2007 - 13:24 #1
du blander tingene sammen her...

det mest ideelle er at lave kontrol af niveau i din kode inden der afvikles sql.

altså (pseudokode)

hvis free:

sql ="Select * from sog01 where......."

hvis link1:

sql ="Select * from sog01, sog02 where......."

set rs = conn.execute(sql)
Avatar billede n-data Nybegynder
07. marts 2007 - 14:39 #2
jeg søger ikke i flere tabel bare i flere koloner
Avatar billede jbone1 Nybegynder
07. marts 2007 - 23:09 #3
4 linktyper - 4 forskellige select statements:

select * from `links` where `sog01` like 'test%' ;

select * from `links` where (`sog01` like 'test%' or `sog02` like 'test%');

select * from `links` where (`sog01` like 'test%' or `sog02` like 'test%' or `sog03` like 'test%' );

select * from `links` where (`sog01` like 'test%' or `sog02` like 'test%' or `sog03` like 'test%' or `sog04` like 'test%');

Husk at lægge et index på sog01...etc.
alter table `links` add index `index_1` (`sog01`);

Jeg ville nok løse opgaven på en anden måde.. sådan fundamentalt. (ening i sammenblandingen , men ikke i at kontrol af niveau SKAL ligges uden for sql'en, men i dit eksempel er det nok tilfældet ).
Avatar billede n-data Nybegynder
21. marts 2007 - 23:58 #4
Fandt en anden løsning på mit lille problem men takker for hjælpe og lukker dette spm...