Avatar billede helmuth10 Nybegynder
06. marts 2007 - 11:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Nye måneder - nye kolonner?

Det er sikkert et ret dumt spørgsmål det her, men er ved at lave et excelark om. Hver måned indtastes der nye værdier. Er der en smart måde at få alle henvisninger opdateret (altså få =E3 fx til at blive =F3 hver måned) eller skal man ind og rette i formlerne?
Avatar billede kabbak Professor
06. marts 2007 - 11:57 #1
Prøv at kikke på Forskydning.

Her fra hjælpen:

FORSKYDNING(reference;rækker;kolonner;højde;bredde)

Reference    er den reference, som forskydningen skal baseres på. Reference skal referere til en celle eller et celleområde. Hvis ikke det er tilfældet, returnerer FORSKYDNING fejlværdien #VÆRDI!.

Rækker    er det antal rækker i opadgående eller nedadgående retning, som den øverste venstre celle skal referere til. Med 5 som rækkeargument angives det, at den øverste venstre celle i referencen findes fem rækker under referencen. Rækker kan være et positivt tal (dvs. under startreferencen) eller et negativt tal (dvs. over startreferencen).

Kolonner    er det antal kolonner til venstre eller højre, som resultatets øverste venstre celle skal referere til. Med 5 som kolonneargument angives det, at den øverste venstre celle i referencen findes fem kolonner til højre for reference. Kolonner kan være et positivt tal (dvs. til højre for startreferencen) eller et negativt tal (dvs. til venstre for startreferencen).

Højde    er den ønskede højde i antal rækker for den returnerede reference. Højde skal være et positivt tal.

Bredde    er den ønskede bredde i antal kolonner for den returnerede reference. Bredde skal være et positivt tal.

Bemærk!

Hvis rækker og kolonner forskyder reference ud over regnearkets kant, returnerer FORSKYDNING fejlværdien #REFERENCE!.

Hvis højde eller bredde udelades, forudsættes den samme højde eller bredde som i reference.

FORSKYDNING flytter ikke celler eller ændrer markeringen, men returnerer blot en reference. FORSKYDNING kan bruges sammen med alle funktioner, der tager referencer som argumenter. Formlen SUM(FORSKYDNING(C2;1;2;3;1)) beregner f.eks. den samlede værdi af et område på 3 rækker gange 1 kolonne, dvs. 1 række under og to kolonner til højre for celle C2.

Eksempel

Formel Beskrivelse (resultat)
=FORSKYDNING(C3;2;3;1;1) Viser værdien i celle F5 (0)
=SUM(FORSKYDNING(C3:E5;-1;0;3;3)) Summerer området C2:E4 (0)
=FORSKYDNING(C3:E5;0;-3;3;3) Returnerer en fejl, fordi referencen ikke er i regnearket (#REFERENCE!)
Avatar billede bjarne_ib Nybegynder
08. marts 2007 - 19:36 #2
Alternativt kan du lave en søg og erstat. Søg: "=E3" og Erstat: "=F3".

Jacob
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
19. juli 2007 - 10:59 #3
Jeg lukker lige den her...