Avatar billede hej45 Nybegynder
28. maj 2001 - 18:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

like-operator

har fået en del svar fra et tidligere spml, men kunne ikke helt bruge det... så jeg ridser lige op igen

skal lave en sql forespørgsel, som i een entitet finder alle de records som indeholder det som man ønsker. dvs eksempelvis alle ved navn hansen.

men men... det skal også være nok at taste ha, hvor der så bliver returneret allen der hedder hansen og alle andre der hedder noget med ha...

jeg har som udgangspkt denne løsning, men den løser ik\' problemet (selvfølgelig)

SELECT *
FROM min_entitet
WHERE navn=[indtast navn];

man skal vidst bruge en like-operator, but how?!

de svar jeg fik gik på at gøre sådan:

SELECT *
FROM min_entitet
WHERE navn like \'indtast navn%\';

problemet er bare at så dukker der ikke den prompt op som lyder indtast navn???
Avatar billede mwittrock Nybegynder
28. maj 2001 - 18:30 #1
Arbejder du i ASP? Visual Basic? Java? Uddyb lige.
Avatar billede perla Nybegynder
28. maj 2001 - 18:31 #2
Prøv med

SELECT *
FROM min_entitet
WHERE navn like [indtast navn] & \'%\';

-Per
Avatar billede hej45 Nybegynder
28. maj 2001 - 18:31 #3
SQL
Avatar billede mwittrock Nybegynder
28. maj 2001 - 18:32 #4
Jep, jeg er klar over at det er SQL :-) Men i SQL har du ingen muligheder for at bede brugeren om data, det må du nødvendigvis gøre i et andet sprog.. hvilket?
Avatar billede hej45 Nybegynder
28. maj 2001 - 18:36 #5
øhm, ja jeg er jo ikke nogen haj, som du nok kan regne ud...

men jeg laver det bare i access. der kan ved at skrive som ovenfor få det der inden i [] til at være prompt, når man dobbelklikker på forespl\'en
Avatar billede hej45 Nybegynder
28. maj 2001 - 18:37 #6
PER,

det virker ikke...
Avatar billede hej45 Nybegynder
28. maj 2001 - 18:39 #7
PER,

Det virker...
(byttede % ud med *)
Avatar billede -mundi- Nybegynder
28. maj 2001 - 18:44 #8
du skal lige huske at smide en * foran navnet også ellers vil din query kun matche navne der er f.eks Hans i starten af navnet

finder    : Hans jensen
finder ikke: Jens hansen