Avatar billede tblaster Nybegynder
04. marts 2007 - 22:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Load på mysql server

Hvad skal max. loadet på en mysql server normalt være? Jeg ved godt det afhænger af størrelsen på en server men hvis vi snakker en 2-3 GHz med 2-4 GB Ram, jeg syntes nemlig min sql server er meget langsom, her er dens oplysninger:

Den har kørt i 3 dage, 12 timer, 42 minutter og 57 sekunder
79M Total
928,87k ø pr. time
15,48k ø pr. minut
258,02 ø pr. sekund

Til alle der evt. ikke ved hvad loadet skal være så vil det hjælpe mig lige så meget hvis du gad poste ovenstående information for din mysql server, dvs. antal forespørgsler. Informationerne findes under "Runtime-Informationer" i phpmyadmin.
Avatar billede jbone1 Nybegynder
07. marts 2007 - 23:48 #1
79 MB på 3.5 dage er INGENTING hverken netværksmæssigt eller cpumæssigt.

Har du mulighed for at slå "log slow queries" til på serveren?
(nyttig info for at finde ud af om du har nogle index problemer i dine tabeller - de viser sig i slow query loggen)

Bruger du "explain" nogensinde på dine queries?

Har du slået querycache til? (slået fra default - men booster performance helt åndsvagt)

Hvordan er den langsom serveren?

Udvalgte tal fra min server: (brug "show status" som sql-streng)
(intel xeon 3.4Ghz 3,5GB ram)
Uptime:        287621 (ca. 3.5)
Questions:      43197724
Qcache_hits:    33197165
Connections:    639212
Bytes_sent:    1982261403
Bytes_received: 1435266690

Maskinen har ikke været i nærheden af at være belastet.
Avatar billede tblaster Nybegynder
08. marts 2007 - 09:02 #2
De 79M total er 79 millioner total antal forespørgsmler og ikke trafikken. Selve trafikken er på omkring 32mb pr. time.

Jeg vil lige prøve at se på dine foreslag!
Avatar billede tblaster Nybegynder
12. marts 2007 - 21:49 #3
Servere en helt vildt langsom lige nu, og har været inde og kigge på mysqlen igen. Kan se at den nu har en trafik på omkring 1200mb i timen. Er det ikke helt vildt? Ved derfor heller ikke om de 32mb nævnt ovenfor passer eller om jeg så forkert dengang.
Avatar billede jbone1 Nybegynder
13. marts 2007 - 08:40 #4
fik du lavet en slow query log ?
Min erfaring er at "langsom" problemer grunder i queries som ikke bruger index.

Hvor store er dine tables? Har jo stor betydning hvis mySql laver full table scans (pga. manglende brug af index)
Avatar billede tblaster Nybegynder
13. marts 2007 - 12:10 #5
Omkring 42.000 poster og jeg har index på. Og nej jeg har ikke kunne lave en slow query log.
Avatar billede jbone1 Nybegynder
13. marts 2007 - 12:32 #6
ok.

Nogle gange (ret ofte faktisk) bruger mySql bare ikke dine index.
Disse "fejl" finder du lettest med slow query log (+ slå log queries that don't use index)

Medmindre du vil gennemgå alle dine queries med "explain" manuelt. Det er jo også overkommeligt - hvis du ikke har så mange forskellige queries.

Bruger du " where kol like '%xxxx%' " i dine queries ? (roden til mange langsomme queries - da indexet overhovedet ikke bruges når du "liker" på begyndelse )
Avatar billede tblaster Nybegynder
02. maj 2007 - 23:42 #7
Det er vist blevet lukketid. Smid et svar hvis du vil have point.
Avatar billede tblaster Nybegynder
15. august 2007 - 12:33 #8
Lukker