Avatar billede mfs85 Nybegynder
02. marts 2007 - 20:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fade effekt

Har lige 3 spørgsmål.

Den ene er hvordan man får en række billeder til at bevæge sig modsat curseren. Sådan at de bevæger sig hurtiger fra venstre mod højre fx jo længere curseren bevæges den ene vej?

Så skal jeg have lavet en menu. Den skal tone frem når musen bevæges over. Det kan man jo godt lave ved rollover. Men hvordan får man den til at fade ud igen når musen fjernes derfra?

Afslutningsvis vil jeg høre om det er muligt at lave en admin del til flash. Så man fx kan lægge billeder ud et sted hvorefter den henter dem ind i flash fx efter hinanden på en række?
Avatar billede maqhem Nybegynder
02. marts 2007 - 20:22 #1
1. Lidt panoramaeffekt ville kunne ordne det: http://www.eksperten.dk/spm/756164
2. Benyt nogle af de rasterende movieclipfunktioner: rollOut, dragOut.
3. Du kan lave næsten alt i Flash, lad mig sige det sådan. Men hvad du søger hér fatter jeg intet af. Skal du uploade billeder via swf til en ftp-server?
Avatar billede maqhem Nybegynder
02. marts 2007 - 20:23 #2
Til 1-eren: Tag dig ikke af, at opretteren af spørgsmålet ikke kunne få det til at du, for jeg ved, det duer. Jeg har selv testet efter.
Avatar billede mfs85 Nybegynder
02. marts 2007 - 20:42 #3
tak for svar så vidt. Angående det med menuen så kan man jo lave en rollover hvor den går fra alpha 0 til 100. Men det vil da betyde at så snart man kommer udenfor det valgte område at den vil gå tilbage til alpha 0 øjeblikkeligt?

Det panorama vil jeg lige se på :)

Det er lidt svært at formulere. det er fordi der skal fremvises en masse billeder i flash filen. Så derfor kunne det være rart man fx kunne oploade billeder i en ftp hvor man kan lægge en kode i swf filen hvor den henter det billede fra ftp'en. Så man nemt kan tilføje billeder til sin swf fil uden at skulle redigere fla filen konstant hver gang et billede fx skal tilføjes i en billedrække. Som nævnt i det panorame. Men hvis du ikke forstår er det ok. Men hvad siger du til det første mht alpha?
Avatar billede maqhem Nybegynder
03. marts 2007 - 13:14 #4
1. Nej, du kan ordne det med et lille hack (framescript):

// m repræsenterer din menu
m._alpha = 0;
onEnterFrame = function() {
    if(m._alpha > 0) {
        m._alpha -= 1;
    } else {
        m._alpha = 0;
    }
m.onRollOver = function() {
    this._alpha += 2;
}

2. God idé.

3. Nu fårstår jeg... Jeg skal nok lige se på det, for det er lidt avanceret. Jeg vender tilbage.
Avatar billede mfs85 Nybegynder
03. marts 2007 - 14:07 #5
Lyder godt.

Du kan eventuelt lige tilføje mig på msn. Lyder til du har styr på det så måske vi lige kan finde ud af et lille samarbejde. Der vil være penge i det hvis du er så god som det lige lyder :)

min msn: bnaa0005924 (a) bolignet-aarhus . dk
Avatar billede mfs85 Nybegynder
03. marts 2007 - 14:48 #6
Dertil skal der lige siges at den ikke fader ind når man kører musen over.

Har lavet en topmenu med 4 knapper. Menu+knapper er lavet til movieclip. Når man spiller filmen er alpha på 0 men der forbliver den. Kan dog se den opfatter noget når man kører over da der kommer en hånd som mus. Men intet sker.

Håber lidt du tilføjer mig da jeg godt kunne bruge din hjælp og at du kan få noget for det.
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. marts 2007 - 08:23 #7
Nu er det vidst ved at være en hel del tid siden, jeg fik ordnet de tre ting for dig, så jeg smider lige et svar samt opgivninger af vores scripts.

1. Blev ordnet præcist, som det blev ordnet i spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/756164

2. En onEnterFrame og lidt hitTest kunne klare det, da det viste sig at være et movieclip:

onEnterFrame = function() {
    if(mc.hitTest(_xmouse, _ymouse, true)) {
        mc._alpha += 5;
    } else {
        mc._alpha -= 5;
    }
    if(mc._alpha < 0) {
        mc._alpha = 0;
    } else if(mc._alpha > 100) {
        mc._alpha = 100;
    }

3. Det blev en lille omvej omkring php. Jeg fik php til at læse alle filerne i én bestemt mappe, outputte dem, og fik så flash til at læse det. Derefter opsatte jeg en load dertil, som i én bar samlet loadede alle billederne.

Og til sidst, tak for samarbejdet. Lad høre fra dig en anden gang, hvis du skulle få andre problemer eller opgaver.