Avatar billede rendez Nybegynder
02. marts 2007 - 18:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

upload video til min hjemmeside

Hej venner
Jeg vil høre om der er nogen, som ved hvordan folk kan uploade video på min hjemmeside. Jeg har lavet min hjemmeside med frontpage 2003. Det skal gerne være et program, som først uploader videoen og jeg kan bestemme hvilke videos, som jeg vil offentlig gøre på min hjemmeside. Det skal helt være et gratig program :) Håber der findes et sådan program.....
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2007 - 22:57 #1
Hej

- først og fremmest skal du have en ordentlig upload-komponent installeret på den server der skal uploade. Det kunne for eksempel være aspSmartupload, hvis du har egen server - ellers hvis det er et webhotel du har din hjemmeside på må du lige finde ud af hvilken komponent de bruger til upload...

Dernæst skal der vel laves et eller andet cms-system som kun du har adgang til hvor du kan godkende eller slette nye videoer. Og hvis du så godkender ville jeg foreslå at de bliver registreret i en database eller sådan noget...

- men det her kræver lidt mere end hvad Frontpage kan... ;-)

\Dan
Avatar billede rendez Nybegynder
03. marts 2007 - 15:41 #2
Okey, Hvis frontpage ikke kan, hvilke program skal jeg så bruge? Der skal vælg lægges et fremviser ind på min hjemmeside. Jeg har ikke så meget erfaring i nu. Er lige startet på et kursus i frontpage. :) Men hvis man finder de rigtige script kan de så ikke lægges ind i frontpage og derved køre den upload folk ønsker at lægge op på det web hotel jeg har valgt.
Avatar billede dantrold Nybegynder
03. marts 2007 - 21:44 #3
Ikke for at tage modet fra dig.
Men FrontPages er kun et begynder program, det vil sige et godt program til at lære sin HTML kode at kende. Men skal du virklig lave noget der virker og Sparker Ass som nogen vil sige det, så må du nok lære at kode i rent Tekst " Notes eller lign tekst programmer. "

Der er visse koder i inten asp eller php som Frontpages ikke acceptere og åbner man en asp side med noget kode i, kan du risikere at Frontpages laver om på din kode fordi den ikke kender til den måde at kode på. De fleste tilfælle er det kun i HTML koden den laver om, men det er også nok, hvis man har to tabeller ved siden af hinanden og de skal have en special form, så vil frontpages måske lave tabellerne sådan at de sidder under hinanden. og så skal man til at kode om igen for at få dem som man gerne ville have det.

Det smartes vil være at dem som skal oploade videon at de isteden for at oploader, så tilføjer de videon i databasen og det skal gøres sådan at laver 2 link 1. hvor man kan se filmen, det 2. link er til en pakket fil som du kan downloade.
Når du så går ind i din liste med de nyeste oploads så klikker du på et link til video kan du første se videon og derefter download den hvis den er ok.
Det kan gøres på følgende måde, en knap til hent videon, knap til at afvise, knap til at godkende.

Håber du fik lidt forståelse ud af det.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2007 - 12:42 #4
Hej rendez

- Jeg må indrømme at jeg er meget enig med dantrold i at Frontpage ikke kan gøre det hele her... Men det er vel også derfor at du har placeret dit spørgsmål i asp-katagorien... Om ikke andet så vil jeg da gerne hjælpe dig lidt med at få det her lavet. Hvis du blot svarer mig på hvilket webhotel du er ved... Eller i hvert fald hvilken upload-komponent der er tale om.

- Men hvad det med at gemme angår så vil jeg nu foreslå at det bliver lavet sådan at alle videoer bliver uploadet til en temp-mappe som kun du har adgang til. Og så når filerne bliver uploadet skal de have et eller andet kryptisk navn sådan at man aldrig kan gætte hvad en bestemt videofil hedder.
Dernæst skal der være en side som kun du kan gå ind på hvor der er en liste over alt indhold i denne her temp-mappe og her skal du kunne klikke på hver video og se dem. Når du så har set dem skal videofilen flyttes til den "offentlige" mappe som alle skal have adgang til - og dernæst skal det så skrives i databasen at filen er godkendt og stien til filen skal også rettes i databasen.

- Men under alle omstændigheder vil jeg foreslå at alt bliver registreret i en database ved upload. Altså for eksempel: dato, brugers ip, originalt filnavn, "kryptisk" filnavn (som er det aktuelle), osv....

- Nå men jeg vil gerne hjælpe dig i hvert fald...

\Dan
Avatar billede dantrold Nybegynder
04. marts 2007 - 16:21 #5
dannielsen
En video frikvens fylder som regel rimelig meget, og skulle der sidde 2 på engang at oploade, vil belaste den server utroligt meget.

Til rendez
Hvis det er mig der skal lave sådan et system så vil jeg lave det på følgende måde.

Formen til at tilføje sin video.
1 skjult felt der reg'er brugerens ip adresse.
2. et felt med brugernavn
3. dato
4. filens navn "orginal navn" adressen til filen, så du kan se videoen.
5. filens zipnavn
6. et felt der giver en kryptisk nøgle.
7. status felt " 0=ikke godkendt / 1=Godkendt "

Og så en liste hvor du lister alle tilføjet videoer
der kan du så gå dem efter og godkende eller afvise de videoer som det behager dig..

Jeg vil dog aldrig have folk til at oploade til en mappe og slet ikke så store filer.
kan gå med til at oploade billeder.
større filer vil belaste serveren meget og i sær hvis flere bruger oploader på samme tid. men det er helt op til dig.
Men hvad du end beslutter, så vil jeg også gerne hjælpe dig.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2007 - 17:11 #6
Hej dantrold

- Ja, du har ret en video-fil fylder meget og belaster meget. Men jeg kan ikke se hvorfor din måde belaster mindre end min...? Og jeg kan heller ikke se at du forhindrer at mere end en bruger uploader af gangen - men det er forhåbenlig da heller ikke meningen. Hvis du ikke vil iploade til en mappe hvad i alverden vil du så uploade til?
Jeg synes som udgangspunkt det er en dårlig ide at give video-filen sit originale navn før den er godkendt - for så har enhver bruger jo en chance for at gætte navnet på en ikke-godkendt video og så dermed se den. Så derfor vil jeg gemme både det originale filnavn og det "kryptiske" filnavn i databasen for så at omdøbe filen når den godkendes (MEN HELLER IKKE FØR). Hvad er det for et zipnavn du vil lave? Hvad er det der skal pakkes?

\Dan
Avatar billede dantrold Nybegynder
04. marts 2007 - 17:56 #7
Dannielsen..

Ok en lille forklaring..

1.Som jeg skrev om den form jeg vil lave, er en form brugeren udfylder som bliver gemt i en database. Der har vi så databasen.

2. det orginale navn bliver gemt, samt det kryptiske navn. og på den liste som rendez har adgang til den er kun ham der har adgang til, der vil så stå både orginal navn og det kryptiske navn.

3. Når han så acceptere, vil videoen blive listet i den offentlige liste, og der vil så være et navn på videoen og et link til at hente filmen, og for at gøre det mest smarte er at når de klikker på linket så er det den krytiske nøgle som den henter og derefter bliver den diregeret til den rigtige video som tilhøre den kryptiske nøgle.

4. Det med pakket var kun hvis rendez ville have det sådan, for når mange vil hente en video frikvens, så har de ikke mulighed for at gemme den, men kun at se den. Dette var blot kun hvis det skulle være pakket. Den kan man dog se bortfra.

5. Brugeren skal ikke oploade filen, de skal udfylde formularen og der vil så være en internet adresse til videoen hvor rendez kan gå ind og se videon, og det med pakket fil vil så komme på tale her, hvis så rendez vil have den video så kan han bare downloade den pakket fil.

Og som du selv skriver, så skal en bruger ikke kunne gætte sig frem til hvad filen hedder, så derfor skal det altid være sådan at det er den krytiske nøgle som er hoved linket og når man klikker på linket vil den connecte til databasen og finde ud af hvad filen rigtigt hedder og det navn vil aldrig blive vist til nogen.

Men som sagt det kommer jo anpå hvordan det skal være og hvad systemet skal kunne.

JEg håber du kan se min måde nu...
OG jo der skal gemmes i en database ALTID når man behandler filer via nettet.
og skulle man ville have at brugeren skal OPLOADE filen, så skal det være en "CGI_BIN.mappe / Temp.mappe / " ja det er lige meget hvad mappen hedder, men den mappe skal kun have en ting. skrive tilladelse med oploade, der må ikke kunne køres nogen script af nogen former ej heller ikke liste mappen.
OG når den bliver oploadet, skal filen selvfølgelig omdøbes til den krytiske nøgle så man ikke har en dilleman chance for at kunne finde ud af hvad den fil hedder.

JA jeg kunne skrive spalte op og ned hvordan og hvorledes jeg syntes det skulle være, men nu er det ikke mig der skal have det system på min server , nu er det rendez der skal have det.
Jeg skriver blot hvad fordele og ulemper der er ved tingene. der er altid fordele og ulemper ved sådan noget. når man oploader eller lign.
Avatar billede rendez Nybegynder
05. marts 2007 - 22:12 #8
Jeg tror, jeg skal bruge "visuel web developer 2005". Det arbejder bedre med asp.net.
Somsagt er jeg lige begyndt på kursus i frontpage og håber så jeg kan arbejde med visuel web 2005 og derved bygge en ordentlig side.

Jeg vil gerne, have folk kan uploade film og ligeledes downloade film. Folk skal så betale for at se de film der er uploadet. Umiddelbart kan jeg forestille mig, at det er svært at praktiserer.

Til Dantrold, jeg vil bruge WEB10, som server.

Til jer begge to, jeg kan høre i ved en masse, men vil gerne høre noget mere konkret., som f.eks hvilket program i bruger når i laver hjemmesider. Jeg vil foreksempel gerne undgå at skulle skrive i code. I frontpage bruges ikke meget codening og ligeledes i "visuel web develop 2005". Database har jeg ingen kendskab til overhovedet, andet at det er et sted hvor man gemmer oplysninger. I mit tilfælde video.

Jeg vil meget gerne have jeres hjælp. Lige nu er min viden ikke så stor, men jeg prøver at læse en del på www.hmlt.dk. osv.

Lige nu vil jeg gerne høre hvilke program i bruger og om i er mere til codening.

Indtil videre mange tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2007 - 22:25 #9
Hej rendez

- Det er godt at høre at du er frisk på det. Men jeg tror du må se i øjnene at dette her altså er noget mere avanceret end hvad frontpage og web develop kan klare.
Jeg bruger selv et lille program som hedder Araneae til at kode i - og så bruger jeg selvfølgelig andre programmer til det rent grafiske.

- Men i mine øjne så handler det her om at få lavet et system som er sikkert og stabilt... og det bilder jeg mig ind at man kun kan hvis man kan kode.

Men det kan godt være det bare er mig der er konservativ, men tro mig! Jeg har en hel del erfaring med sådan noget her.

Jeg vil anbefale dig at læse nogle af artiklerne på www.activedeveloper.dk og www.w3schools.com og så selvfølgelig her på E.

Når du så kan kode lidt i asp og er begyndt at have forståelsen af det, så kan vi tage denne her step by step...

\Dan
Avatar billede rendez Nybegynder
16. december 2009 - 12:34 #10
det er ok