Avatar billede cdull Nybegynder
02. marts 2007 - 10:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Designer.cs rettelser, uden regenerering

Er det muligt at holde sin aspx.Designer.cs fil ren og overskuelig med kommentarer og punktopstilling, og undgå at den regenerere sig selv ved hver eneste "save" i ens aspx eller codebehind fil?

Kan man slå det fra?
Og udover den typiske del, med at man glemmer at tilrette designer.cs, er der så andre kritiske fejl ved at køre det på denne måde?
Avatar billede snepnet Nybegynder
02. marts 2007 - 11:29 #1
Hele idéen med Designer.cs er at du ikke piller ved den selv, men overlader det til miljøet.
Du bør ikke rode med den, hvilket også eksplicit står øverst i filen.
Der er også vejledning over dine fields omkring modificering.
Hvorfor arbejder du manuelt med filen?
Mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
02. marts 2007 - 11:31 #2
I gamle (VS 2003) dage, blev det af designeren genererede kode lagt i en sektion i din code-behind fil... Jeg synes den nye model er klart at foretrække.
Er du ellers glad for at benytte web application project's fremfor websites?
Mvh
Avatar billede cdull Nybegynder
02. marts 2007 - 11:53 #3
Planen var at skabe disciplin. Og strengent have overblik over tingene, og lære på en god måde at vide hvad der sker rundt omkring i systemet, og selve bindingen.
At jeg på det sidste er begyndt at rode med min designer.cs fil har betyder at jeg har fået større forståelse for nogle ting.

Jeg er ikke helt klar over at der er en forskel på web application project og websites. :|
Kan du hurtigt ridse op?
Avatar billede snepnet Nybegynder
02. marts 2007 - 12:13 #4
Da VS2005 kom ud - kom det med en anden model for web applikationer, hvilket tilførte nogle (for nogle) savnede fordele.
Bl.a. kom miljøet med en indbygget webserver (cassini), og komplet rekompilering var ikke længere nødvendigt for at checke ændringer i en browser.
Modellen tillod at du blot kunne pege på en given folder i filsystemet, og betragte den som et website - og den hårde binding til en IIS forsvandt derved.
Meget praktisk på mange måder, men den tidligere (VS2003 model) havde også nogle fordele, og MS producerede så (på stærk opfordring fra diverse udviklere) en lille add-in til VS2005 således at man kunne arbejde på den måde man var vant til (altså under den sammme model som i VS2003).
Arbejder du med den nye "website" model - har du slet ikke en .Designer.cs, og den del af koden kommer du så aldrig til at se som en del af dit projekt - du vil derfor heller ikke sidde med en klump kode der er autogenereret (med de synkroniseringsforholder der følger med), og en anden klump der ikke er.

Den autogenerede kode du kigger på nu - er ikke den samme som VS2003 genererede, men det er stadig noget der fordrer synkronisering mellem cs-fil og aspx-fil (som VS2005 vanligvis styrer meget fint, hvis man ikke begynder at skrive i filen selv.

At den autogenerede kode overhovedet kan holdes i en fil for sig, skylder at der med .NET 2.0 kom en mulighed for at skrive partielle klasser - altså klasser der spredes over flere filer.
Dette er en klar fordel fremfor tidligere hvor det - som tidligere skrevet - blev mikset ind i din code-behind fil, hvor du så havde en sektion der ikke måtte pilles ved, blandet ind i din egen kode.... En temmelig uhendsigtsmæssig løsning.

Mvh
Avatar billede cdull Nybegynder
02. marts 2007 - 13:59 #5
Mange tak for det uddybende svar.
Det giver nu lidt mere mening for mig.

Smid et svar. Tror bare jeg lader designer.cs ligge og klare sig selv hehe
Avatar billede snepnet Nybegynder
02. marts 2007 - 14:24 #6
Det tror jeg du er bedst tjent med i det lange løb ;o)
Mvh