Avatar billede cdull Nybegynder
02. marts 2007 - 09:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Typisk brug af LinkedList

Hvor benytter i jer typisk af Collection LinkedList?

Hvilke områder vil det være mest hensigtsmæssigt at bruge den i.
Jeg tænkte på et galleri?

Any Ideas?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2007 - 15:15 #1
Efter min bedste overbevisning er LinkedList ikke knyttet til nogen bestemt
type af program.

LinkedList bruges naar man har brug for en collection med de performance
karakterirstika som en linked liste har:
  - meget hurtig indsaet og fjern midt i listen
og man kan leve med at der er lidt ekstra overhead ved at loebe hele listen igennem.
Avatar billede cdull Nybegynder
02. marts 2007 - 15:26 #2
Ville det være et godt valg at bruge den i et galleri?
Eller skal man her vælge noget andet som en arraylist?
Avatar billede lateralus Nybegynder
02. marts 2007 - 15:33 #3
arne_v:
Hvad er det for et overhead der er ved at løbe en linkedlist igennem? Alle elementer har jo en direkte reference til det næste element i listen - det kan da vist ikke gøres meget hurtigere.

Derudover forstår jeg heller ikke at du skriver at en linkedlist har hurtigt indsættelse og sletning af elementer midt i listen; det er rigtigt at selve det at opdatere previous og next på de omkringliggende elementer ikke tager særlig lang tid, men indledningvist at finde det rigtige element midt i en linkedlist er da en dyr operation (O(n)).
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2007 - 15:45 #4
cdull>

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvilke krav et galleri stiller til en collection.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2007 - 15:52 #5
lateralus>

For det foerste er det ikke sikkert at der er et find overhead overhovedet i
nogle tilfaelde vil man vide hvor der skal indsattes/slettes.

For det andet er det overhead det samme som ved en array backed liste.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2007 - 16:00 #6
Jeg vil antage at adress = adress + size er hurtigere end
address = value at (adrress + offset)
Avatar billede kalp Novice
02. marts 2007 - 16:04 #7
Man plejer at lave en database til et gallery.
Deri kan du gemme alle oplysninger du nu vil have om billedet (størrelse, katagori osv) og endda selve billedet.

Jeg ville gemme billedet direkte i databasen frem for stien til den på serveren.

Det sidste er måske nemmest at lave som ny.
Avatar billede cdull Nybegynder
02. marts 2007 - 16:17 #8
Ligger allerede i db som sti til billedet.
Skal dog ha det lagt ud i noget når jeg henter det fra db.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2007 - 16:56 #9
medmindre du har specielle behov saa bruge List<> for .NET 2.0 og ArrayList for .NET 1.1
Avatar billede lateralus Nybegynder
02. marts 2007 - 20:05 #10
arne_v:
ok, jeg er enig i det du skriver der, men forstår ikke dine påstånde om at linkedlist er "meget hurtig ved indsættelse og sletning midt i listen" og "lidt ekstra overhead ved at løbe hele listen igennem". Hvilke datastrukturer sammenligner du med her?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2007 - 01:51 #11
array backed collection som ArrayList eller List<> (eller et helt normalt array)
Avatar billede cdull Nybegynder
06. marts 2007 - 16:15 #12
Tak skal i have.

Arne_v smider du ikke et svar.

lateralus, du giver gode indlæg til debatten, tak for det. Men jeg giver point til arne_v da han kommer mere ind på emnet.

tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2007 - 16:16 #13
svar