Avatar billede koldstar Nybegynder
01. marts 2007 - 12:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

URLrewriting med asp.net

Hej eksperter

Er der nogen der kan hjælpe mig med at lave en URlrewrite i .net som virker således at hvis en bruger skriver www.domain.dk/Test svarer det til www.domain.dk/users.aspx?user=test

jeg har kigget på denne artikel, men jeg kan ikke få det til at virke:

http://www.codeproject.com/aspnet/URLRewriter.asp
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2007 - 12:50 #1
Du har læst det der står under "Finally" på siden du linker til??
Avatar billede koldstar Nybegynder
01. marts 2007 - 13:05 #2
ups, ja så kan jeg da godt forstå det. Man bør nok sikre sig at man linker til den rigtige artikel inden man poster :-) Jeg har desværre ikke adgang til serveren, men har fundet dette script som virker uden serveradgang:

http://weblogs.asp.net/fmarguerie/archive/2004/11/18/265719.aspx

Jeg kan få det til at virke med en fil (domain.xx/fil1.aspx viser indholdet af domain.xx/fil2.aspx selvom fil1.aspx ikke eksisterer)

Men kan ikke lige gennemskue hvad jeg skal skrive for at få en mappe til at virke:

Det med filen skrives sådan:

<add targetUrl="^~/FalseTarget.aspx" destinationUrl="~/RealTarget.aspx" ignoreCase="true"/>

Her er et par eksempler med variable.

<add targetUrl="^~/(Author|Category|Tool)([A-Za-z0\d]{8}-?[A-Za-z\d]{4}-?[A-Za-z\d]{4}-?[A-Za-z\d]{4}-?[A-Za-z\d]{12}).aspx$" destinationUrl="~/Pages/$1.aspx?$1=$2"/>
        <add targetUrl="^~/SomeDir/(.*).aspx\??(.*)" destinationUrl="~/Pages/$1/Default.aspx?$2"/>

Jeg har forsøgt med:

    <add targetUrl="^~/(.*)/" destinationUrl="~Default.aspx?$1"/>

Dog uden held. Nogen ideer?
Avatar billede snepnet Nybegynder
01. marts 2007 - 13:12 #3
Du kan også benytte sådan en som denne:
http://www.urlrewriting.net/en/Download.aspx
Mvh
Avatar billede koldstar Nybegynder
01. marts 2007 - 13:22 #4
ved nærlæsning kan ingen af dem gøre det uden at der er en fileextension på filnavnet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2007 - 13:42 #5
Nej, der skal .aspx (eller lignende) på, ellers kommer den slet ikke i .net - det er i hvert fald min forståelse. Ellers skal man kunne pille i serveren, og det kan man med 99.3% sandsynlighed ikke gøre på et webhotel.
Avatar billede koldstar Nybegynder
01. marts 2007 - 13:51 #6
øv øv.. Ellers kan jeg selvfølgelig catche mapperne som en 404 error. Og så redirecte. Men så får jeg jo vist de forkerte urler... og så er det måske heller ikke så køn kode..
Avatar billede dehaas Nybegynder
06. marts 2007 - 08:26 #7
Scott har en glimrende artikel på sin blog netom om URL Rewriting: http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2007/02/26/tip-trick-url-rewriting-with-asp-net.aspx , der er blandt andet et par referencer til opensource-komponenter jeg synes.
Avatar billede koldstar Nybegynder
05. juni 2007 - 14:22 #8
ups, har vist ikke lige fået lukket denne.

Vil de af jer der vil have point lægge et svar?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juni 2007 - 14:41 #9
Nej tak.