Avatar billede ehlerz Nybegynder
28. februar 2007 - 10:52 Der er 5 kommentarer

Lægge en formel ind i et ark via VBA

Hej
Jeg har et spørgsmål vedrørende VBA kodning.
Jeg har et regneark med flere underliggende ark. Jeg vil gerne via VBA have muligheden for i eks. celle A5 på mit forsideark at lægge en formel ind. eks. vil jeg gerne have at "=hvis('obligationer'!m34<=12;1;"")" lægges ind i cellen således at formlen fungerer. HVordan gør jeg dette i vba? Mit problem opstår da jeg hver gang jeg eks. får en ny kunde, via VBA opretter denne i en række på mit forsideark mens min kode tager en kopi af et regneark jeg har udarbejdet og omdøber dette til kundenavnet. Udfra hver kunde på mit forsideark vil jeg i en kollonne gerne have en formel der kigger i kunden specifikke underark. Kryptisk??

Kan man det??
Avatar billede ehlerz Nybegynder
28. februar 2007 - 10:58 #1
Forestil jeg mit forsideark som følgende
        A          B      C    D    E    F        G
1  Kundenummer  Kundenavn  bla  bla  bla  bla  obligationer
2        2          Hans

Jeg kunne nu godt tænke mig under obligationer i samme række som min kunde at have formlen =hvis('B2'!m32<=12;1;""), altså at formlen henviser til en celle med et navn, og at execel forstår at den så skal henvise til denne kundes underark. Hvis den kan henvise til et navn i kolonne B kan jeg jo bare trække formlen i kolonne G ned bagefter.
Avatar billede innoteck Nybegynder
21. september 2007 - 10:46 #2
Jeg ved ikke om det er en hjælp, men i forhold til den første del af dit spørgsmål, kan du lægge en formel ind i et excel regneark med VBA således:

    Range("G10").FormulaR1C1 = "=IF(RC[-5]>12,1,"""")"

Ovenstående indsætter formlen  '=HVIS(B10 > 12; 1, "")' i Celle G10

Hvis du alternativt skriver:

    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IF(RC[-5]>12,1,"""")"

Vil formlen blive indsat i den aktive celle, hvor referencen i formlen er cellen 5 pladser til venstre (samme række)

Du kan med fordel anvende Makrooptageren i Excel, og efterfølgende se og redigere formeludtrykket ('FormulaR1C1 = "..." ') med VBA

(Husk at stoppe makrooptegeren igen når du har indtastet formlen i Excel)
Avatar billede ehlerz Nybegynder
21. september 2007 - 12:12 #3
Hej Innoteck, mange tak. Har løst problemet men bare glemt at lukke spørgsmålet ned. :-)

God weekend
Avatar billede ehlerz Nybegynder
21. september 2007 - 12:12 #4
:-)
Avatar billede innoteck Nybegynder
21. september 2007 - 12:16 #5
okay :-)

God weekend