Avatar billede wazi Nybegynder
27. februar 2007 - 15:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Byg selv computer problemer - asrock bundkort

Hej eksperter.

Jeg har købt en computer i løsdele og selv samlet den.

Computeren indeholder følgende:

300 W PSU

ASRock PT880 Ultra - ATX - Socket 775
775DUAL-VSTA

Intel Pentium D 915 2.8GHz / Dual-Core / BOXED
BX80553915

Kingston 512 MB DDR2 / PC2-5400 / 667 MHz
KVR667D2N5/512

Hitachi Deskstar T7K250 160GB SATA-II / 7200RPM
HDT722516DLA38

Leadtek GeForce 6600 - 128MB - Heatsink - PCI E
PX6600-TD128S

Windows XP Home

Maskinen starter godt op, og er hurtig i Windows.

Problemet er at computeren ofte fryser med blå skærm. Efter en genstart (den genstarter selv efter et stykke tid) kan computeren ikke finde harddisken, hvilket kan afhjælpes ved at genstarte nogle gange, eller tage strømmen helt fra i en tid. Selve processen under POST hvor computeren søger efter drev virker utroligt langsom efter en genstart med blå skærm. Selvfølgelig vil det tage lang tid når den søger efter en harddisk som den ikke finder, men det tager også lang tid for den at finde cd rom drev, hvilket normalt foregår hurtigt.
Nogle gange når jeg tænder den har jeg samme problem med at den ikke kan finde harddisken.

Problemet med blå skærm kan komme helt almindeligt Windows arbejde og i spil men jeg kan ikke sige med sikkerhed hvad jeg laver med computeren når problemet opstår.

Bundkortet understøtter SATA II og harddisken er en SATA II, kan det være et problem?

Jeg har kørt nogle tests uden resultat fra Ultimate Boot CD

Følgende test er kørt:
Ram:      Windows Memory Diagnostic – extended test - INGEN FEJL FUNDET
HD:    Hitachi’s eget harddisk test værktøj.    - INGEN FEJL FUNDET

Blå skærm fejlkoder: Kernel Data In Page Error
    Andre gange Noget med…. Page Fault In Nonpage Area
Stopmeddelelsen starter som regel med: 0x0000007A
Eller                          0x00000077
Har også set                  0x000000F4

Jeg skal blot have fundet ud af hvor fejlen ligger så jeg kan sende hardwaren til reparation

På forhånd mange tak for hjælpen
Avatar billede screem_brille Novice
27. februar 2007 - 15:10 #1
alle 3 fejl koder siger det er en HD /controller fejl.
Avatar billede wazi Nybegynder
27. februar 2007 - 19:22 #2
Hvordan finder jeg så ud af om det er harddisken eller bundkortet??
Jeg har oplevet flere gange at jeg ikke kan boote og må køre en chkdsk /r tilsyneladende uden grund. Selv tror jeg det kan være bundkortets skyld, da jeg ikke finder nogen fejl i harddisk testen...
Avatar billede screem_brille Novice
27. februar 2007 - 19:28 #3
prøv først emd et andet kabel imellem disk og bundkort. (det er nævnt som en mulig fejl når man slår de fejl koder op)
Avatar billede wazi Nybegynder
27. februar 2007 - 19:43 #4
Lyder det ikke usansyneligt, da det var det kabel ser fulgte med til bundkortet. Dvs det aldrig har været brugt før... Men jeg vil da lige prøve med et andet. Har du en god ide så jeg kan stresse computeren til at lave fejl?
Avatar billede screem_brille Novice
27. februar 2007 - 19:56 #5
intet er usandsynligt, har oplevet et fastskruet kabel i en monitor knække (så den ene farve manglede), har dog kun oplevet det en gang ud af nok ca 15-20000 skærme, men det kan åbenbart ske, og kabler kan også være dårlige fra starten.
Avatar billede wazi Nybegynder
27. februar 2007 - 20:04 #6
Jeg har rykket kablet i alle retninger og arbejdet med det, imens harddisken kopierede data uden nogen form for reaktion. Stikkene fik også en tur. Lige nu kan jeg ikke få maskinen til at fryse, hvilet gør problemet svært at lokaliere da det kun optræder en gang i mellem. Tyder det ikke på at det er bundkortet når computeren, de gange der er noget galt med den, er langsom til at finde diske (cd rom osv.) under POST?
Avatar billede wazi Nybegynder
28. februar 2007 - 22:34 #7
Ingen der har andre bud på problemet??
Avatar billede screem_brille Novice
28. februar 2007 - 23:18 #8
jo det tyder på et bundkort fejl.
Avatar billede wazi Nybegynder
01. marts 2007 - 10:10 #9
Er der evt. andre måder jeg kan teste harddisken?? Eller findes der en måde at teste sit bundkort på???
Avatar billede screem_brille Novice
01. marts 2007 - 10:14 #10
test harddisken i en anden maskine.
Avatar billede wazi Nybegynder
02. marts 2007 - 16:12 #11
Jeg skiftede harddisk, nu kan jeg ikke finde nogen som helst IDE drev. Kortet bliver sendt til reperation.
Avatar billede screem_brille Novice
02. marts 2007 - 16:56 #12
ok, her kommer så et svar ;) (28/02-2007 23:18:16)