Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
25. februar 2007 - 13:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tableless CSS layout

Jeg er ved at lære at lave tableless layout, men der er en stil jeg ikke kan få til at makke ret.

http://www.criion.net/ kan I se min boksmodel pt.

Rød: div(#frame) lige efter body
Båd,Grøn: divs(#top, #midt, #bund) i #frame
Sort: divs(#indhold, #menu) i #midt

Det jeg vil opnå er at #frame + indhold fylder 100% af højden, så jeg kan bruge en iframe til indholdet.

Jeg har fået #frame til at fylde 100%, men når jeg så prøver at få #bund til at være i bunden, uanset om #indhold har indhold eller ej, ved at sætte #midt til 100%, bliver den 100% af #frame i stedet for at bare fylde resten ud og dermed skubbe #bund ned.

Så hvordan får jeg #bund til at ligge i bunden af skærmen hele tiden?

Mit CSS kan ses via kildekoden. Jeg ved godt der er mange ikke-udfyldte CSS tags, men det er kun en skabelon, så de forsvinder som layoutet kommer længere frem. Jeg bruger FF(firefox) til at udvikle i, så kom venligst kun med løsninger der virker i FF, da jeg laver et helt andet CSS layout til IE.

På forhånd mange tak :)
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2007 - 14:32 #1
Se f.eks. eksempel i denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/520876 !-)
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
25. februar 2007 - 14:45 #2
Jeg er ikke voldsomt gald for at bruge position. Kan det ikke gøres på anden måde?
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2007 - 14:59 #3
-- hvis du skal bruge bottom-tricket kommer du ikke udenom at bruge absolut position ...

-- men det kræver i øvrigt også, at du bruger en fuldt kvalificeret doctype, inkl. dtd-link !-)
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
25. februar 2007 - 15:41 #4
doctype er der på siden. Mangler der noget i den? Jeg har kopieret den direkte fra W3 dokumentationen.

Okay, hvis jeg skal bruge position, hvordan gør jeg så at indholdet ikke har en height, der er større end skærmens? Mit mål er jo at opnå en frame, som ikke scroller, men kun indholdet der har en scrollbar.
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2007 - 15:59 #5
Hvor høje skal banner og infoline være ?-)
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
25. februar 2007 - 17:26 #6
det er uvidst. det er bare grundkode jeg er ved at lave, så jeg ikke skal starte fra bunden hver gang jeg skal lave et layout.
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
25. februar 2007 - 21:56 #7
Jeg har nu opnået det jeg ville..sådan da. Hvis man er meget perfektionistisk, er table løsningen stadig den bedste, mht. at kunne bruge 'height' til at fylde tomme indholdsbokse ud med.

Jeg har brugt css:margin og divs til alle undtagen footer(bundlinjen). Den har jeg sat i absolute, så nu vil den altid være hvor den skal være. For at sikre at indholdet ikke flyder over footeren, har jeg brugt height i procent. Det giver ikke nogen præcis placering af kanterne, men har man ikke brug for det, finder jeg det den mest logiske løsning. Problemet opstår så snart opløsningen er anderledes og eksistere kun på layout typen, hvor det kun er indholdet, der har en scrollbar, mens resten af siden er statisk.
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
15. marts 2007 - 10:07 #8
da jeg selv har fundet en løsning, lukker jeg