Avatar billede simsen Mester
25. februar 2007 - 00:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hente dato og sammenlign i en datatable

Hej,

Jeg har nedenviste kode, hvor jeg ingen fejl får......men jeg får så heller ikke det ud af den, jeg skal have.

I tabellen Meddelelser, har jeg 11 rækker med en dato større end 14/2/2007 men jeg får kun den første ud (den der er lig med meddelelsesid = 1).

Hvordan får jeg de rækker ud, som har en højere dato end 14/2/2007 (som på et tidspunkt bliver en indtastningsfelt brugeren kan indtaste)?

Min kode:

//Henter meddelelser fra Meddelelser
    public FStatus GetMessages(DateTime Meddelelsesdato, ref DataTable welcomemessage)
    {
        FStatus status = FStatus.Failure;

        DataRow r = null;
        DataTable AItems = new DataTable();

        try
        {
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("MeddelelseId", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("MeddelelsesOverskrift", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Meddelelsestekst", Type.GetType("System.String")));
            AItems.Columns.Add(new DataColumn("Meddelelsesdato", Type.GetType("System.String")));

            command.CommandText = "SELECT MeddelelseId, MeddelelsesOverskrift, Meddelelsestekst, Meddelelsesdato FROM Meddelelser WHERE MeddelelseId = 1 OR Meddelelsesdato >= @Meddelelsesdato";

            //command.Parameters.Clear();
            command.Parameters.AddWithValue("@Meddelelsesdato", Meddelelsesdato);

            OleDbDataReader myReader = command.ExecuteReader();

            //går gennem tabellen og lægger ind i rækker
            while (myReader.Read())
            {
                r = AItems.NewRow();

                try
                {
                    r["MeddelelseId"] = (myReader["MeddelelseId"]);
                    r["MeddelelsesOverskrift"] = (myReader["MeddelelsesOverskrift"]);
                    r["Meddelelsestekst"] = (myReader["Meddelelsestekst"]);
                    r["Meddelelsesdato"] = (myReader["Meddelelsesdato"]);
                }
                catch
                { }

                //Tilføjer rækken til datatable
                AItems.Rows.Add(r);
            }

            myReader.Close();
            welcomemessage = AItems;
            status = FStatus.Success;
        }
        catch
        { }

        return status;
    }

protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        FaktureringApi api = new FaktureringApi();
        int user_id = Convert.ToInt32(Session[FaktureringApi.SessionUserId]);

        DataTable messages = null;

        if (api.GetMessages((new DateTime(2007, 2, 14, 15, 00, 00, 00)), ref messages) == FaktureringApi.FStatus.Success)
        {
            grdMessages.DataSource = messages.DefaultView;
            grdMessages.DataBind();
        }

        api.Dispose();
    }

Mvh
simsen :-)
Avatar billede simsen Mester
25. februar 2007 - 00:20 #1
Hov glemte lige at sige - jeg selv tror det har noget at gøre med selve select kommandoen at gøre;

command.CommandText = "SELECT MeddelelseId, MeddelelsesOverskrift, Meddelelsestekst, Meddelelsesdato FROM Meddelelser WHERE MeddelelseId = 1 OR Meddelelsesdato >= @Meddelelsesdato";
Avatar billede kalp Novice
25. februar 2007 - 00:47 #2
command.CommandText = "SELECT MeddelelseId, MeddelelsesOverskrift, Meddelelsestekst, Meddelelsesdato FROM Meddelelser WHERE Meddelelsesdato >= @Meddelelsesdato AND MeddelelseId = 1";
Avatar billede kalp Novice
25. februar 2007 - 01:33 #3
command.CommandText = "SELECT MeddelelseId, MeddelelsesOverskrift, Meddelelsestekst, Meddelelsesdato FROM Meddelelser WHERE Meddelelsesdato >= @Meddelelsesdato;

skal bare være sådan hvis du skal fjerne det med id.
Avatar billede simsen Mester
25. februar 2007 - 08:02 #4
Hejsa gawi

Jeg har formuleret mig forkert.

Jeg skal have den række i tabellen der har MeddelelsesId = 1 - Derudover skal jeg have alle de rækker, hvor meddelelsesdato er større end eller lig med Inputfeltet (som jeg pt har sat som en fast variabel til 14/2/2007 (new DateTime(2007, 2, 14, 15, 00, 00, 00)

Og det må altså have noget med Meddelelsesdato >= @Meddelelsesdato i CommandText at gøre - for forsøger jeg at bruge følgende:

command.CommandText = "SELECT MeddelelseId, MeddelelsesOverskrift, Meddelelsestekst, Meddelelsesdato FROM Meddelelser WHERE Meddelelsesdato >= @Meddelelsesdato;

for jeg ingen rækker ud overhovedet......

Er det et eller andet med, der skal noget specielt til for at sammenligne på dato?

mvh
simsen :-)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
25. februar 2007 - 08:41 #5
Hvis det er en sql server som er dit datalager kan du prøve med
command.CommandText = "SELECT MeddelelseId, MeddelelsesOverskrift, Meddelelsestekst, Meddelelsesdato FROM Meddelelser WHERE (MeddelelseId = 1 OR CONVERT(VARCHAR(10),Meddelelsesdato,105) >= CONVERT(VARCHAR(10),@Meddelelsesdato),105)";
Avatar billede simsen Mester
25. februar 2007 - 15:11 #6
Hej dr_chaos

Det er det ikke, men fandt selv frem til hvad der var problemet:

command.CommandText = "SELECT MeddelelseId, MeddelelsesOverskrift, Meddelelsestekst, Meddelelsesdato FROM Meddelelser WHERE MeddelelseId = 1 OR ((Meddelelsesdato >= @Meddelelsesdato)) ORDER BY Meddelelsesdato DESC";

Altså der manglede nogle paranteser

Mange tak for forsøget på at hjælpe mig til jer begge

mvh
simsen :-)