Avatar billede knudj Nybegynder
24. februar 2007 - 12:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

betinget formatering forskellige tekststrenge

Hej -  jeg mangler hjælp til følgende

hvis A1 indeholder data OG  A2 sammtidig indeholder en eller flere angivne  tekststrenge ( f.eks BE;VA eller TOM ) skal A2 ændre format og farve

Jeg har været tidligere indlæg igennem men synes ikke finde den formel der kan hjælpe mig
Avatar billede excelent Ekspert
24. februar 2007 - 12:33 #1
indsæt disse i Betinget Formatering
betingelse 1
=HVIS(OG(A1<>"";B1="BE");SAND;FALSK)
betingelse 2
=HVIS(OG(A1<>"";B1="VA");SAND;FALSK)
betingelse 3
=HVIS(OG(A1<>"";B1="");SAND;FALSK)
Avatar billede excelent Ekspert
24. februar 2007 - 13:41 #2
husk selv at vælge formatet ved alle 3 betingelser
Avatar billede knudj Nybegynder
24. februar 2007 - 14:31 #3
fint - det virker men jeg har nok ikke udtryk mig helt korrekt - det skulle gerne være i een betingelse da de 2 andre bruges i en andre sammenhænge. Tror du ikke det er muligt køre alle 3 "hvis" ind i den samme betingelse  hilsen knud
Avatar billede kabbak Professor
24. februar 2007 - 14:56 #4
=ELLER(OG(A1<>"";B1="BE");OG(A1<>"";B1="VA");OG(A1<>"";B1=""))
Avatar billede kabbak Professor
24. februar 2007 - 14:57 #5
Ret lige B1 til A2
Avatar billede knudj Nybegynder
24. februar 2007 - 15:35 #6
det begynder at ligne men kun hvis B1 alene indeholder en af de  3 variabler meningen var at hvis de 3 variabler var en del af indholdet i B1.  F.eks. " bilen står i BE " eller "Bilen kommer VA " eller "Bilen er TOM " etc. skulle det aktivere formateringen.  BE ,VA og TOM er interne koder. Hilsen Knud
Avatar billede knudj Nybegynder
24. februar 2007 - 15:36 #7
det begynder at ligne men kun hvis B1 alene indeholder en af de  3 variabler meningen var at hvis de 3 variabler var en del af indholdet i B1.  F.eks. " bilen står i BE " eller "Bilen kommer VA " eller "Bilen er TOM " etc. skulle det aktivere formateringen.  BE ,VA og TOM er interne koder. Hilsen Knud
Avatar billede kabbak Professor
24. februar 2007 - 16:19 #8
=ELLER(OG(A1<>"";{"TOM";" BE";" VA"}))
Avatar billede kabbak Professor
24. februar 2007 - 16:22 #9
se bort fra den
Avatar billede excelent Ekspert
24. februar 2007 - 16:23 #10
indsæt i arkets kodemodul

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("A1:A2")) Is Nothing Then Exit Sub
Range("a2").Interior.ColorIndex = xlNone
If Range("A1") <> "" Then
If Range("A2") Like "*BE*" Or Range("A2") Like "*VA*" Or Range("A2") Like "*TOM*" Then
Range("A2").Interior.ColorIndex = 3
End If
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
24. februar 2007 - 16:42 #11
Her testes i område A1 til A9 kan ændres efter behov
forløbig er kun valgt at ændre baggrundsfarve
men andre formater kan også ændres fx skrifttype, farve m.v.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("A1:A9")) Is Nothing Then Exit Sub
Target.Interior.ColorIndex = xlNone
If Range("A1") <> "" Then
If Target Like "*BE*" Or Target Like "*VA*" Or Target Like "*TOM*" Then
Target.Interior.ColorIndex = 3
End If
End Sub
Avatar billede knudj Nybegynder
24. februar 2007 - 16:42 #12
Hej Exelent  - lidt langhåret men det virker fint så jeg arbejder videre med dit forslag - det giver selfølgelig mange flere muligheder når man koder sig ud af det.

send et svar og jeg returnerer points til dig  hilsen Knud
Avatar billede excelent Ekspert
24. februar 2007 - 16:44 #13
ok
Avatar billede excelent Ekspert
24. februar 2007 - 16:49 #14
eks med ændret skrifttype/størrelse

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("A1:A9")) Is Nothing Then Exit Sub
Target.Interior.ColorIndex = xlNone ' nulstil baggrundsfarve
Target.Font.Name = "Arial" ' nulstil skrifttype
Target.Font.Size = 10 ' nulstil skriftstørrelse
If Range("A1") <> "" Then
If Target Like "*BE*" Or Target Like "*VA*" Or Target Like "*TOM*" Then
Target.Interior.ColorIndex = 3
Target.Font.Name = "Arial Black"
Target.Font.Size = 12
End If
End Sub