Avatar billede mortenfn Nybegynder
23. februar 2007 - 21:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Det modsatte TOP 5 (LIMIT i andre DB)

SELECT TOP 5 ........... -> giver de første 5 rækker, hvordan får jeg de 5 sidste rækker sorteret i evt dato-orden

Hilsen Morten
Avatar billede keysersoze Guru
23. februar 2007 - 22:22 #1
SELECT TOP 5 .. ORDER BY dato desc
SELECT TOP 5 .. ORDER BY dato asc
Avatar billede mortenfn Nybegynder
23. februar 2007 - 22:37 #2
Ja, det ved jeg men jeg vil ha de sidste 5 datoer stående så den ælste står øveres, det viser den i den forkerte rækkefølge, men jeg har løst problemer. Løsningen kræver 2 forspørgsler. En der finder de 5 sidste datoer og en der sorterer dem!
Avatar billede keysersoze Guru
23. februar 2007 - 22:46 #3
hvis du sorterer som foreslået vil du da også få enten den ældste øverst eller den yngste - du vil ikke få de 5 ældste med den yngste af de 5 øverst.
Avatar billede mortenfn Nybegynder
23. februar 2007 - 23:02 #4
dato = 1.......100 (eks.)

ønske = 96

(forespørgser.mellemrengnin)
SELECT TOP 5 .. ORDER BY dato desc -> 100 - 99 - 98 - 97 - 96

SELECT TOP 5 .. ORDER BY dato asc -> 1 - 2 - 3 - 4 - 5

så der for 2. forespørgsel -> SELECT mellemregning.* FROM mellemregning ORDER BY mellemregning.dato;

Jeg håber du forstår hvad jeg mener!
Avatar billede keysersoze Guru
24. februar 2007 - 09:58 #5
ah ja, på den måde - jamen så mener jeg heller ikke der er nogen vej uden om at bruge en subselect :)
Avatar billede mortenfn Nybegynder
24. februar 2007 - 13:19 #6
subselect? kan jeg have en select inden i en anden?  select....(select...)...
Avatar billede keysersoze Guru
24. februar 2007 - 15:12 #7
yes - forsøger da ikke at lyve for dig ;)
Avatar billede mortenfn Nybegynder
24. februar 2007 - 22:08 #8
nej - nej det tror jeg helder ikke, det må være svært at holde styr på men jeg prøver lige!