Avatar billede lbaad Nybegynder
23. februar 2007 - 09:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opdele kolonne data

Hej

Jeg har en lille udfordring i, at jeg skal lave et udtræk af vores kunder, og nogle af vores kunder har skrevet at de bor i f.eks. 4th eller 4 th.
Dette skal jeg have opdelt i 2 kolonner istedet for én.

Er der en smart måde at gøre det på i oracle??

/Lars
Avatar billede pgroen Nybegynder
23. februar 2007 - 10:53 #1
Hvis du bruger 10G, kan du benytte regular expressions...
Hvis ikke, må du ud i noget i stil med:

SELECT REPLACE (translate (etagebetegnelse, '0123456789', '9999999999'), '9', NULL) "Dør",
      REPLACE (translate (etagebetegnelse,
                          REPLACE (translate (etagebetegnelse, '0123456789', '0000000000'), '0', NULL),
                          rpad ('x', LENGTH (etagebetegnelse), 'x')),
                'x',
                NULL) "Etage"
  FROM (SELECT '4.th' etagebetegnelse
          FROM dual);

-Prøv i øvrigt at se på:
http://oraqa.com/2006/01/30/how-to-seperate-character-data-from-numeric-data/
Avatar billede lbaad Nybegynder
23. februar 2007 - 11:51 #2
Jeg bruger 9i

Imponerende pgroen.
Det var lige det, som jeg skulle bruge.

Mange tak.
/Lars
Avatar billede pgroen Nybegynder
23. februar 2007 - 14:05 #3
Takker !
Hvis du i øvrigt har brug for at rette op på -eller validere- adresserne,
kunne du måske have nytte af den her:

http://www.ebst.dk/publikationer/adressevejlogeksempler_html/adresser_vejledning/adresser_vejledning/html/chapter14.htm