Avatar billede aquafisken Nybegynder
22. februar 2007 - 14:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tilføje menupunkt fra CMS sys

Jeg skal til at lave et mindre CMS system, hvor der skal være mulighed for at tilføje et menupunkt via systemet, så man opretter et menupunkt hvorefter man så kan indsætte indhold på den nye side.
Det jeg vil høre om var, hvordan det kan blive lavet nemmest?
(Jeg bruger MySQL database)
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. februar 2007 - 16:25 #1
Jeg ville lave det på følgende måde:

tabel
id - int - auto_increment
menu - varchar (menuens navn)
indhold - text (din html kode)
Avatar billede intenz Novice
22. februar 2007 - 16:38 #2
måske kunne det også være fikst at lave et:
placering int (placering i menuen)

så man kan bestemme hvilket menupunkt der skal være øverst osv.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. februar 2007 - 17:06 #3
Præcis!
Og f.eks. title til menu punktet, samt date på modified!
Avatar billede aquafisken Nybegynder
22. februar 2007 - 17:20 #4
Okay, tak for de input - jeg tænkte på, hvordan vil I lave det rent kode mæssigt at der bliver hentet et punkt fra databasen og der derved bliver lavet en ny side? Skal der bruges en switch funktion eller er der en lettere måde at gøre det på?
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. februar 2007 - 18:22 #5
Jeg ville gøre det sådan her!

Menu: <input type="text" name="menu">
Title: <input type="text" name="title">

Så opretter du en række i tabellen, som så har navnet på menuen/siden.
Når du så trykker rediger side, så er den jo bare tom til at starte med, og trykker du save, så gemmer du det du har skrevet som sidens indhold i indhold.
Avatar billede aquafisken Nybegynder
22. februar 2007 - 18:52 #6
Okay, men vil det så være en ide at oprettet en hel ny html (php) fil hver gang man opretter en ny side?
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. februar 2007 - 19:35 #7
Det kommer jo an på hvordan du vil lave det!
Jeg synes jo du holder det simpelt og smart, hvis du gemmer det i databasen.
Så kan du bare trække dem ud med: index.php?id=1 id=2 osv...
Avatar billede aquafisken Nybegynder
22. februar 2007 - 19:54 #8
Yeps, men jeg vil prøve at komme igang med det, tak for hjælpen.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. februar 2007 - 21:29 #9
Det var så lidt!
Avatar billede radion Nybegynder
23. februar 2007 - 10:13 #10
Det er vel hurtigere at include en fil, end skulle hente data fra databasen hver gang?
eller er det en forkert antagelse?
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. februar 2007 - 10:38 #11
Jo, men det er nemmere at rette i en database, og styre det i en database, når vi snakker CMS (synes jeg).
Avatar billede radion Nybegynder
23. februar 2007 - 10:43 #12
enig.

jeg gør det, at jeg gemmer i en database, i tagstyle ( jeg bruger [ b] for at angive fed skrift, osv osv.. ) og så generer jeg en .php fil, som der inkluderes i den offentlige del.

når siden så skal redigeres, hentes dataene fra databasen, og gemmer igen i .php filen
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. februar 2007 - 11:08 #13
Det var selvfølgelig også en ide ja! :o)
Avatar billede aquafisken Nybegynder
29. marts 2007 - 20:05 #14
Jeg har valgt at bruge et "cms" system ved navn modx som opfylder det jeg skal bruge, men tak for hjælpen alligevel.
Lukker...