Avatar billede alex253 Nybegynder
22. februar 2007 - 12:47 Der er 2 kommentarer

Simpel billedredigering i Delphi

Hej, jeg står og skal lave et program til at åbne et billed og lave en sort "kant" i bunden af billedet, hvor man så skal kunne skrive noget tekst. Meningen er at man så skal kunne gemme billedet med kant og teksen.
Er der nogen der har nogle idéer til hvordan dette laves?

Mvh. Alex H. Andersen
Avatar billede alex253 Nybegynder
22. februar 2007 - 13:18 #1
Hvis man kan lave det sådan at man skriver en tekst i en RichEdit og så vælger et billede i en DirectoryOutline eller lign, så billedet egentlig ikke behøver at vises. Men egentlig bare sådan at når man trykker på en knap, så opretter den selv en kant i bunden ag billedet med den tekst man har skrevet.
Avatar billede hrc Mester
23. februar 2007 - 10:49 #2
I min Image-komponent har jeg en 16x16 bitmap. Den gør jeg større og så skriver jeg lidt i det nye område hvorefter jeg gemmer den igen.

... det kan sikkert gemmes i andet format end bitmap.

  with Image do
  begin
    Picture.Bitmap.Height := 200;
    Picture.Bitmap.Width := 200;
    Picture.Bitmap.Canvas.TextOut(8,100,'Hello');
    Picture.Bitmap.SaveToFile('c:\test2.bmp');
  end;