Avatar billede bripse Nybegynder
21. februar 2007 - 20:05 Der er 14 kommentarer

SQL problemer.

Hej jeg kan ikke opdatere db
Jeg har en web side som hedder.
<html>

<head>
<title>Tekst til db</title>
</head>
<body>
<%
'Databaseforbindelse
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/Mappe/Test.mdb")
Conn.Open DSN
%>
<form action="Sidenavn.asp" method="post">
<input type="text" name="Fornavn" size="20" value="Fornavn">
<p>
<input type="text" name="Efternavn" size="20" value="Efternavn">
<p>
<input type="text" name="Telefon" size="20" value="Telefon">
<p>
<input type="text" name="Foedselsdato" size="20" value="Fødselsdato">
<input type="submit" value="Gem">
</p>
</form>
<%
Conn.Close
Set Conn= Nothing
%>
</body>

</html>

Den sender det over til en anden side som skal opdatere databasen som se sådan ud.

<html>

<head>
<title>Registrering</title>
</head>

<body>
<%
'Databaseforbindelse
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/Mappe/Test.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Insert into personer (Fornavn) values('" & Request.Form("Fornavn") & "')"
strSQL = "Insert into personer (Efternavn) values('" & Request.Form("Efternavn") & "')"
strSQL = "Insert into personer (Telefon) values('" & Request.Form("Telefon") & "')"
strSQL = "Insert into personer (Foedselsdato) values('" & Request.Form("Foedselsdato") & "')"

Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
<h1>Database er opdateret!</h1>
</body>

</html>

Men jeg får en fejl 500

I Html.dk Asp.Lektion 20
Viser de denne som jeg har fået til at virke.

<%
' SQL sætning opbygges
strSQL = "Insert into personer ("

strSQL = strSQL & "Fornavn, "
strSQL = strSQL & "Efternavn, "
strSQL = strSQL & "Telefon, "
strSQL = strSQL & "Foedselsdato) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'Fætter', "
strSQL = strSQL & "'Guf', "
strSQL = strSQL & "'99887766', "
strSQL = strSQL & "'20-04-1964')"

' SQL sætning eksekveres
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
<h1>Databasen er opdateret!</h1>
</body>
</html>
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 20:12 #1
strSQL = "Insert into personer (Fornavn,Efternavn,Telefon,Foedselsdato) values('" & Request.Form("Fornavn") & "', '" & Request.Form("Efternavn") & "','" & Request.Form("Telefon") & "','" & Request.Form("Telefon") & "'," & Request.Form("Foedselsdato") & "')"
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 20:13 #2
istedet for

strSQL = "Insert into personer (Fornavn) values('" & Request.Form("Fornavn") & "')"
strSQL = "Insert into personer (Efternavn) values('" & Request.Form("Efternavn") & "')"
strSQL = "Insert into personer (Telefon) values('" & Request.Form("Telefon") & "')"
strSQL = "Insert into personer (Foedselsdato) values('" & Request.Form("Foedselsdato") & "')"

og kræver at alle dine kolonner i db'en er af datatypen tekst.
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 20:17 #3
det skal nok laves sådan her hvis du vil følge eksemplet på html.dk

strSQL = "Insert into personer ("

strSQL = strSQL & "Fornavn, "
strSQL = strSQL & "Efternavn, "
strSQL = strSQL & "Telefon, "
strSQL = strSQL & "Foedselsdato) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("Fornavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("Efternavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("Telefon") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("Foedselsdato") & "')"
Avatar billede bripse Nybegynder
21. februar 2007 - 21:39 #4
Får en fejl i Conn.Execute(strSQL)
Avatar billede tafkab Nybegynder
21. februar 2007 - 21:45 #5
Så vil fejlmeddelelsen måske kunne hjælpe os?
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 21:50 #6
prøv dette.

strSQL = "Insert into personer ("

strSQL = strSQL & "Fornavn, "
strSQL = strSQL & "Efternavn, "
strSQL = strSQL & "Telefon, "
strSQL = strSQL & "Foedselsdato) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Fornavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Efternavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Telefon") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Foedselsdato") & "')"
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 21:51 #7
men jeg kunne også godt tænke mig at få en fejlbesked:)
Avatar billede bripse Nybegynder
21. februar 2007 - 21:56 #8
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.

/wocdb/Registrering.asp, line 28
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 22:32 #9
hvilke datatyper har dine kolonner i din db?
prøv

strSQL = "Insert into personer ("

strSQL = strSQL & "Fornavn, "
strSQL = strSQL & "Efternavn, "
strSQL = strSQL & "Telefon, "
strSQL = strSQL & "Foedselsdato) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Fornavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Efternavn") & "', "
strSQL = strSQL & "" & Request.QueryString("Telefon") & ", "
strSQL = strSQL & "" & Request.QueryString("Foedselsdato") & ")"
Avatar billede bripse Nybegynder
21. februar 2007 - 22:40 #10
Fornavn "Tekst"
Efternavn "Tekst"
Tlf "Tal"
Fødselsdato "Dato og Klokkeslæt" og det er nok denne som er problemet, Men hvad skal man så gøre skal man sætte den som Tekst
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 22:48 #11
strSQL = strSQL & "values( "
strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Fornavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Efternavn") & "', "
strSQL = strSQL & "" & Request.QueryString("Telefon") & ", "
strSQL = strSQL & "'#" & CDate(Request.QueryString("Foedselsdato")) & "#')"
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 22:49 #12
og ellers

strSQL = strSQL & "values( "
strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Fornavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.QueryString("Efternavn") & "', "
strSQL = strSQL & "" & Request.QueryString("Telefon") & ", "
strSQL = strSQL & "'" & CDate(Request.QueryString("Foedselsdato")) & "')"
Avatar billede bripse Nybegynder
21. februar 2007 - 23:04 #13
Fejl 500 ved begge
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 23:04 #14
det er en server fejl og ikke et kode problem