Avatar billede casperc Nybegynder
21. februar 2007 - 13:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hurtigste SD kort?

Er der nogen der har et overblik over hvilket SD kort der er det hurtigste?

Der findes en masse forskellige, bl.a.:

SD High Speed, UltraSpeed, Ultra II, og jeg skal komme efter dig...

Da det for mig primært handler om at min digitalkamera (Casio Exilim S770) smider billederne på kortet så hurtig som muligt, vil jeg jo selvfølgelig gerne have det kort der kan suge biledet ned hurtigst muligt!

Nogen der ved noget om dette?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
21. februar 2007 - 14:01 #1
Det behøver du egentlig ikke være nervøs for, bare et 'hurtigt' kort er rigeligt. Dit kamera tager billeder i 7 megapixel opløsning, men jeg tror ikke det kan tage ret mange hurtigt efter hinanden, ihvertfald ikke så mange at dit hukommelseskort er en flaskehals. Hvis du gemmer billederne i jpg, så fylder de vel omkring en megabyte og det kan de fleste kort sagtens følge med til, så vælg fornuftigt efter prisen. Ellers bliver det penge lige ud af vinduet.

Prøv at læse specifikationerne for det kort du gerne vil have, der står ofte overførselshastigheden i mb/s, hvilket er den måleenhed du skal kigge efter. Mit eget kamera tager 3 billeder per sekund, hvis jeg holder knappen nede. Det er meget sjældent jeg har brug for det, men det sker indimellem. Jeg tager fotos i raw format, hvor de fylder 7-8 MB per styk og kameraet har en intern buffer (jeg kan ikke lige huske hvor stor den er), som gør at den bare venter på at kortet får gemt dataene. Når den interne buffer er fyldt op, så må jeg lige vente et halvt sekund eller noget i den stil før jeg kan tage flere billeder. På den måde kan jeg vel tage... 6-7 billeder i raw, inden hastigheden bliver sat ned fordi kortet ikke kan følge med. Men, tog jeg billederne i jpg kunne jeg blive ved med at skyde de 3 billeder i sekundet fordi de ikke fylder nær så meget. Jeg har lige bestilt et 8 GB compactflash kort, som 'kun' overfører med 7-8 megabytes per sekund, men det er fint, det er samme hastighed som det jeg beskriver ovenfor.

Producenterne prøver at skræmme folk til at købe så hurtige kort som overhovedet muligt, men det er i de fleste tilfælde ikke nødvendigt. Har du et 10 megapixel kamera og tager 5 billeder i sekundet i raw-format, så skal der selvfølgelig et hurtigt kort til, men ikke til 'almindeligt' brug.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
26. februar 2007 - 15:55 #2
Det var da en forholdsvis begrænset respons...?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
26. februar 2007 - 16:04 #3
Jeg har i øvrigt lige fået mit nye kort ind af døren: Write speed er 9 MB/s, hvilket svarer til 60x. Hvis jeg holder udløseren i bund på mit dslr-kamera, kan jeg tage 3-4 billeder i raw, højeste opløsning, med 3 fps. Derefter går det langsommere med knapt et sekund mellem hvert billede. Tager jeg billederne i bedste jpg-format, kan jeg tage 10-11 billeder med 3 fps.
Avatar billede casperc Nybegynder
26. februar 2007 - 16:04 #4
Ja, det var det egentlig... Men kan du ikke lige smide et svar, så får du lige nogle points.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
26. februar 2007 - 16:08 #5
Min pointe var egentlig at jeg synes det er bedre at få et større kort, end det er at gå efter det absolut hurtigste. Mit 8GB SanDisk kort har jeg givet 1200,- kr for.
Avatar billede casperc Nybegynder
26. februar 2007 - 16:36 #6
Mange tak for de gode råd. Synes jeg er klædt en del bedre på nu... S må jeg bare prøve at finde et stort semi-hurtigt kort til nogenlunde billige penge.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
26. februar 2007 - 16:46 #7
Lige præcis. ;-)
Avatar billede tobiasbay Nybegynder
05. april 2010 - 13:35 #8
Jeg ved at dette er en gammel tråd, men jeg fandt den i forbindelse med at jeg googlede efter hastigheder på kingston sd kort. Jeg har fundet en side som har rimelig billige sd kort, her: www.hukommelseskortet.dk/shop/sdkort-39c1.html .

Jeg har sådan rimelig styr på hastighederne for sandisk sd kort, men jeg har lidt svært ved at gennemskue kingstons hastigheder. Jeg er kommet frem til så meget med at det er noget med "class". De fleste af kort der er på den side jeg referere til er class 4, men er det et hurtigt kort eller hvad?