Avatar billede x-pander Nybegynder
21. februar 2007 - 08:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

CInt og Int

God morgen.

Jeg har søgt lidt i Visual Web Developer for at finde ud af hvad jeg egentlig skal bruge af CInt og Int til at sikre at f.eks. en værdi i et databaseudtræk er et tal og ikke streng.

MyNumber = CInt(Int(99.8))  ' Returns 99. <--

Den stod bl.a. deri som et eksempel, men hvorfor bruger man CInt først og så Int bagefter? Er Int simpelthen bare en "afrunder" og så CInt der sørger for at det værdien bliver holdt som Integer?

Geeez en gang rod. Hvor finder i andre ud af alt sådan noget? :O
Avatar billede x-pander Nybegynder
21. februar 2007 - 08:28 #1
"You can use the CInt function on the result of a call to Fix or Int to perform explicit conversion to integer without rounding." Det skriver de, men hvad betyder det egentlig?
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 10:07 #2
Int()

giver vidst bare en primitiv datatype.

CInt()

giver vidst et objekt af typen Integer.

så har du den ene i den anden så får du et Integer objekt.
hvis int() ikke indeholder en værdi mellem -32768 og 32767
så vil den fejle og det vil CInt selvfølgelig også.
Hvis det er tekst der står vil de også fejle.

I det eksempel du viser tror jeg godt du kan nøjes med Int() alene
Avatar billede kalp Novice
21. februar 2007 - 10:10 #3
ps. int() fjerner alt efter .
men tror ikke at du ved at sætte dem sammen sådan der får det med da det jo allerede er fjernet når int() returnere..

en anden ting er at int() forventer et tal.. hvor cint() ikke ved hvad det er man indtaster.. og vil prøve at konvertere det til et tal.. så hvis du indtaster tekst og det er et tal så bliver det konverteret til en int.

Det kan man ikke med int() da den forventer tal og vil fejle ved tekst input
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2007 - 16:02 #4
int og cint er VB6/VBS

i VB.NET boer du bruge .NET metoderne

f.eks.

intval = Integer.Parse(strval)

for at konvertere fra String til Integer og

intval = CType(dblval, Integer)

for at konvertere fra Double til Integer

(bemaerk at der er andre metoder afhaenge af hvad du oensker med hensyn til
afrunding og exceptions)