Avatar billede thecannmann Praktikant
20. februar 2007 - 20:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel skal selv putte tal ind, men hvordan?

Hej :)

Altså.. Det skal være sådan, at man skriver f.eks. "150g hvedemel" også skal den selv regne om, hvad det giver i pris.

Lad os sige, at 100g hvedemel koster 10 kr - så skal den selv gå ind og regne det om, ved bare at skrive 100g hvedemel. Håber i forstår, ellers så skriv endelig - Det skal bruges til skolen.

Det skal foregå nogenlunde ligesom i "Krop & Kost programmet" (http://www.allnatural.dk/visdata.asp?id=243).
Avatar billede jkrons Professor
20. februar 2007 - 21:51 #1
Her en mulighed:

Skriv alle dine varer i en kolonne og prisen i kolonnen ved siden af. Fx
Hvedemel  10
Bygmel    5
Rugmel    12

osv-

Marker hele det område, der står varer og priser i, og navngiv det fx Varer. Når du har markeret hele området, kan du navngive vecat klikke i ruden oppe til venstre i formellinjen, hvor der står en celleadresse. Slet adressen og skriv i stedet vVarer. Afslut med Enter.

Skift nu til et nyt regneark. I A1 indtaster du mængden, fx 100. I B1 skrive du enheden, fx Gram. I C1 skriver du varen, fx Hvedemel. I D1, indsætter du denne formel:

=LOPSLAG(C1;Varer;2;FALSK)*A1

Skal du have flere linier kopierer du bare formlen nedad.
Avatar billede thecannmann Praktikant
25. februar 2007 - 21:53 #2
Umiddelbart så ligner det ikke det jeg søger, og kan ikke helt hitte ud af det som du skriver (en smule indviklet)

Det jeg søger, er en makro(fortalte en ven)

Der er 2 dokumenter. En hvor der er vareliste og den anden, hvor du har selve dit regneark.
Det du skal skrive, er så 150g hvedemel også omregner den selv tallet. Ikke noget med man skal til, at lave en masse formulere :)
Avatar billede thecannmann Praktikant
25. februar 2007 - 22:07 #3
Nu har jeg fået det til at virke, og det er helt kanon.

Men der er et problem. Når jeg bare skriver den formel:  =LOPSLAG(C1;Varer;2;FALSK)*A1

Så skriver den bare #I/T. Kan man ikke få den til ikke at skrive noget? Sådan man kan sammen regne det hele?
Avatar billede zbyg Nybegynder
25. februar 2007 - 22:12 #4
Dette skulle i princippet kunne gøre det:

Skriv prisen du vil gange med i forhold til enheden (gram) i eksempelvis celle D5:
I en anden celle ( eksempelvis E5) skriver du:  100g hvedemel
For at hente tallet ud af tekstcellen skriver du i G5:  =venstre(e5,3)
herefter står der 100 i cellen, men tallet "opfattes" ikke som tal, endnu.
I celle H5 skriver du:  =abs(G5)
herefter står der 100 i H5, og dette tal kan du gange med.
I celle I5 skrives nu:  =H5*D5 , hvilket er den beregning, du efterspørger.
Beregningen opdateres automatisk, når der skrives noget andet.

Denne principløsning skal så tilpasses, hvis der eksempelvis kan stå 50 gram hvedemel, da tallet i tekststrengen så kun er to cifre, etc.

Men det er vel nemmere at have tekst og tal i adskilte kolonner ?
Avatar billede thecannmann Praktikant
25. februar 2007 - 22:14 #5
Nu virker det helt 100.. mange tak :)
Avatar billede thecannmann Praktikant
25. februar 2007 - 23:20 #6
Nu er jeg desværre stødt ind i et nyt problem.

Kg og gram skal stå hver for sig, altså sådan her:

    1    2      3
  _______________________
A  |KG | GRAM |Råvaren    |
B  | 4 | 100  | hvedemel  |
C  | 0 | 900  | æg        |
  ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Nogen der kan hjælpe med en formel til dette? Jeg har desværre ikke excel herhjemme, så kan ikke teste det (Var hos en ven før) - men vil skyde på formelen skal hedde:

=LOPSLAG(C1;Varer;2;FALSK)*(B1*1000+B2)

Der er taget udgangspunkt, fra de "celler" jeg har lavet oppe over.
Avatar billede kabbak Professor
25. februar 2007 - 23:27 #7
Mener du ikke sådan, så er formlen
=LOPSLAG(C2;Varer;2;FALSK)*(a2*1000+b2)

    A    B      C
  _______________________
1  |KG | GRAM |Råvaren    |
2  | 4 | 100  | hvedemel  |
3  | 0 | 900  | æg        |
  ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Avatar billede thecannmann Praktikant
04. marts 2007 - 14:03 #8
Skal vi ikke lige få den lukket gutter? :D
Avatar billede zbyg Nybegynder
04. marts 2007 - 22:03 #9
med et svar i stedet for en kommentar ?