Avatar billede lone_a_p Praktikant
20. februar 2007 - 15:05 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Doctype - men hvilken?

Kære eksperter,

Jeg har følgende doctype:
<!DOCTYPE html PUBLIC \"-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN\"
    \"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd\">

<HTML xmlns=\"http://www.w3.org/1999/xhtml\" xml:lang=\"en\" lang=\"en\">\r\n

Det får mit AJAX (noget javascript) til at kunne køre, men æ, ø og å vises som nogle underlige tegn. Hvis jeg skriver:

Ã¥ i stedet for å
eller f.eks. ø i stedet for ø

bliver å og ø vist på siden.

Men jeg skulle helst bare kunne skrive æ, ø og å uden alle mulige krumspring inden.

Nogen der har en løsning til den rigtige doctype?

Mvh Lone
Avatar billede kalp Novice
20. februar 2007 - 15:06 #1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
Avatar billede lone_a_p Praktikant
20. februar 2007 - 15:20 #2
Når jeg højreklikke på siden og ser under "tegnsæt" står der Unicode (UTF-8)

Hvis jeg ændrer denne til Vesteuropæisk opdaterer siden og den ser ok ud. Hvordan sætter jeg dette på siden?
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2007 - 15:20 #3
Tegnsæt-problemer har ikke noget med DOCTYPE at gøre - du skal sikre dig at din editor gemmer filen(-erne) som UTF-8 (eller evt. ISO-8859-1) og så skal du indsætte en meta i <head> der fortæller browseren hvilket tegnsæt der er brugt:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"/>

Ideelt skulle serveren gerne fortælle browseren at dokumentet er UTF-8 - meta'en er der primært hvis filen downloades og vises lokalt.

/CS
Avatar billede lone_a_p Praktikant
20. februar 2007 - 15:20 #4
qawi> dit forslag virker desværre ikke
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2007 - 15:22 #5
Det ser ud som om din editor gemmer i ISO (Vesteuropæisk) formatet, men browseren tolker det som UTF-8.

Hvilket program bruger du?

/CS
Avatar billede lone_a_p Praktikant
20. februar 2007 - 15:24 #6
greystate> arh kanon :) så er den der :)
Avatar billede kalp Novice
20. februar 2007 - 15:24 #7
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede kalp Novice
20. februar 2007 - 15:25 #8
bør være til dit standard tegnsæt i browseren
Avatar billede lone_a_p Praktikant
20. februar 2007 - 15:26 #9
har rettet til ISO ;)

Hvad så med min oprindelige doctype - skal det være den, eller det som qawi skriver? Og hvad er forskellen? Min side virker med begge.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
20. februar 2007 - 15:27 #10
qawi> ja, det fandt jeg ud af :)
Avatar billede kalp Novice
20. februar 2007 - 15:34 #11
:-)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2007 - 15:37 #12
OK, here goes:

Din DOCTYPE fortæller (i det store hele) browseren om du benytter "standard" HTML/XHTML eller "buggy/gammeldags" HTML - det har en hel del at sige hvis du bruger CSS.

Din originale DOCTYPE er OK, sålænge dit dokument overholder "reglerne" for den type - hvis ikke, er det bedre at bruge een af dem der sender browseren i "quirksmode", hvor den forsøger at gøre det så godt den kan :-)

/CS
Avatar billede lone_a_p Praktikant
20. februar 2007 - 15:51 #13
ok, jamen så er det nok godt nok, for jeg tjekker af og til w3.org :)

Er det bedst at bruge en bestemt doctype? Og i så fald hvilken?
Avatar billede kalp Novice
20. februar 2007 - 16:02 #14
Avatar billede lone_a_p Praktikant
21. februar 2007 - 12:21 #15
tak :)