Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
19. februar 2007 - 14:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

mailform - kopi sendes til ansøger

Jeg har en mailform som fungerer fint.
Ansøgeren/afsenderen udfylder en mailform på en helt almindelig html-side, og mailen sendes til hvad jeg har kaldt email@webside.com nedenfor.

Afsenderen udfylder desuden sin egen mailadresse, hvortil der skal sendes en kopi af mailen - hvis han/hun vinger af i en selectbox der skal placeres ved siden af [SEND]-knappen.

Hvordan gør jeg det?

Maileren ser således ud:

<?php
/**
*  User configurable variables section
**/
//mail recipient
$mto = 'email@webside.com';
//mail subject
$msubj = "Ansøgning";
//begining of the mail body
$mbody="Videresendt fra hjemmesiden.\n \n";
//successfull message
$sentsuccess = '<h1>Vi har nu modtaget din ansøgning. Bla bla bla blaaaabla.</u><p></h1>';
//error message when sending is fault
$sentfailure = '<h1>Din ansøgning blev IKKE sendt. Bla bla bla blaaaabla.</h1>';
//system section.
///////////////////////////////////////////////////////////
$request = $_POST;
//represents values and their meanings

$values = array(
'nick'=>' NICK',
'msn'=>' MSN',
'skype'=>' SKYPE',
'spm2'=>' ANDRE',
'spm3'=>' NAVN, ALDER OG HVORFRA',
'spm4'=>' HVERDAG OG FRITID',
'spm5'=>' HVOR LÆNGE',
'spm6'=>' HVORFOR',
'spm7'=>' ONLINE HVORNÅR',
'spm8'=>' VIGTIGT',
'spm9'=>' SAMMENHOLD OG NØGLEORD',
'email'=>' E-MAIL');

foreach ($values as $k=>$v){
    if (isset($request[$k])){
        $mbody.=$v.": \n".$request[$k]."\n \n";
    }
if ((isset($request['nick']))&&(trim($request['nick'])!='')) $msubj.=' ansøgning fra: '.$request['nick'];
else if (isset($request['msn'])) $msubj.=' msn: '.$request['msn'];

if (mail($mto, $msubj, $mbody)) {
header("Location: http://www.hjemmeside.com/sentsuccess.htm");
} else {
header("Location: http://www.hjemmeside.com/sentfailure.htm");
}
?>

..... og bunden af skemaet der udfyldes ser således ud:

<tr>
        <td valign="top" width="15"><div class="orange">9.</td>

        <td width="500"><div class="lightgrey">Hvad vil du gøre for at styrke sammenholdet blandt co-admins i 2-mands whist /bridge og hvad er i dine øjne nøgleord for et godt sammenhold?<br>
        <textarea rows="4" name="spm9" cols="72" style="font-family: Verdana"></textarea><br>
&nbsp;<hr></td>
    </tr>
    <tr>
        <td valign="top" width="15"><div class="orange">10.</td>
        <td width="500"><div class="lightgrey">Indtast den emailadresse hvortil du ønsker et eventuelt svar tilsendt.<br>
        <input type="text" name="email" size="50"><br>
&nbsp;<hr>
        <p><input type="submit" name="sendansoegning" value="Send ansøgning"></p>
        </td>

    </tr>
</table>
Avatar billede boxer Nybegynder
19. februar 2007 - 14:43 #1
Der står noget om det her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmailc.php

Jeg har ikke selv prøvet den, men det burde virke.
Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
19. februar 2007 - 15:53 #2
Uha... det bliver godtnok for langhåret til mig hvis jeg skal finde ud af hvad jeg skal "klippe" ind i det jeg har allerede.

Er der nogen der evt. kan gøre det lidt mere konkret?
Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
19. februar 2007 - 16:00 #3
Jeg er med på at det er følgende jeg skal bruge:

  if (@$_POST['customer_copy']) {
    $headers .= "\r\nBcc: ".$_POST['email'];

Men hvor i det ovenstående script skal det sættes ind?
Det virker ikke når jeg selv prøver... men jeg kan snildt have undladt et tegn eller to der gør det hele ubrugeligt. Hjælp søges *S*
Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
20. februar 2007 - 02:30 #4
Slet ingen der vil hjælpe?
Avatar billede mixeren Nybegynder
21. februar 2007 - 02:46 #5
Det er da ikke din alvorlige mening, at du vil give tilladelse til at sende en kopi til hvem som helst? Kan du slet ikke høre "spam klokkerne ringe"?

Hvis du skulle få ovenstående kode til at virke, så vil dit script være guf for enhver spambot. De vil fylde deres viagra reklame i dit tekst felt og alle deres mail adresser i dit "modtag kopi felt"... også sender de spam ud i dit navn, dejligt ik'?

Men jeg tror slet ikke du får det script til at virke, så vidt jeg kan se sættes der slet ikke nogen header. Og derfor vil dit bcc felt aldrig komme med.

Hvis du endelig vil have mulighed for en kopi, så skal du i hvert fald være ret sikker på at formularen udfyldes af en person  og ikke af en robot. Der ud over skal du kende hele kode, så start med en blank side, skriv dit eget script, få formularen til at virke, tilføj beskyttelse mod spamroboter og derefter kan du overveje om du  finder det forsvarlig at have et "send kopi" felt.
Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
02. april 2007 - 16:17 #6
mixeren> "skriv dit eget script" er ligesom ikke en mulighed...
Jeg havde nu tænkt mig at tilføje sådan en "skriv hvad du ser på billedet"-boks også.

/DFL
Avatar billede denflinkelaanehaj Nybegynder
04. april 2007 - 06:16 #7
Jeg lukker spørgsmålet igen, da der ikke rigtigt er nogen udvikling.

/DFL