Avatar billede ranx Nybegynder
19. februar 2007 - 13:25 Der er 11 kommentarer

CMS Nyhedsystem - læse seneste rækker

Jeg har et lille problem med at få lavet en smart måde at læse mine 5 nyeste nyheder(rækker i nyheds tabel) når jeg også har en slet funktion.

Hver nyhed har en række i tabellen med tekst, billede og id.

Hvordan laver jeg sådan at jeg kan læse de 5 seneste indlæg? med forbehold for at jeg kan slette hvilken som helst række.

På en eller anden måde skal jeg have læst de 5 seneste, måske noget med timestamps... hmm... har ikke lige regnet den ud desværre :(

Nogen gode bud?

På forhånd tak.
Avatar billede gertp Nybegynder
19. februar 2007 - 13:27 #1
select limit 5 * from din_database order by id desc
Avatar billede gertp Nybegynder
19. februar 2007 - 13:33 #2
hmm...er vist sådan i stedet:
select * from din_database limit 5
Avatar billede showsource Seniormester
19. februar 2007 - 13:46 #3
id er vel auotincrement?

SELECT * FROM tabel LIMIT 0, 5 ORDER BY id DESC
Avatar billede showsource Seniormester
19. februar 2007 - 13:47 #4
Nåh,
SELECT * FROM tabel ORDER BY id DESC LIMIT 0, 5

ved ik' lige om der er forskel
Avatar billede ranx Nybegynder
19. februar 2007 - 13:50 #5
Ok, med den burde jeg få de 5 seneste rækker i min tabel.

Da jeg har en SQL(5 ialt) pr nyhed på forsiden hvordan udpeger jeg så f.eks. nyhed nr 3 ? ID'et kan jeg jo ikke bruge da jeg kan have slettet en nyhed.
Avatar billede ranx Nybegynder
19. februar 2007 - 13:51 #6
Ja, ID'et er autoincrement så den er ikke altid i lige rækkefølge når jeg har slettet en nyhed.

Så rækker af ID kan f.eks. være 2,5,7,9,11
Avatar billede ranx Nybegynder
19. februar 2007 - 13:55 #7
Jeg har forsøgt med PHP variablen der kan se hvor mange rækker der er i en tabel.

Hvor jeg f.eks. har sagt.

Nyhed1: select * from min_tabel where id = numOfRowsInTabel
Nyhed2: select * from min_tabel where id = numOfRowsInTabel-1
Nyhed3: select * from min_tabel where id = numOfRowsInTabel-2
Nyhed4: select * from min_tabel where id = numOfRowsInTabel-3
Nyhed5: select * from min_tabel where id = numOfRowsInTabel-4

Men det duer jo ikke når mine ider ikke kommer i en lige rækkefølge.
Avatar billede gertp Nybegynder
19. februar 2007 - 13:55 #8
men hvorfor har du 1 sql for hver nyhed? ... og uanset om der er 'huller' i id'erne tager den de 5 højeste
Avatar billede showsource Seniormester
19. februar 2007 - 14:06 #9
$sql = mysql_query("SELECT * FROM tabel ORDER BY id DESC LIMIT 0, 5") or die (mysql_error());

while($row = mysql_fetch_array($sql)) {
echo $row["id"] ." - ". $row["nyhed"] ."<br />\r\n";
}
Avatar billede ranx Nybegynder
19. februar 2007 - 14:51 #10
Har brugt Recordset's fra Dreamweaver til at lave nyhederne, men det er måske ikke den smarteste måde at lave 5 forskellige SQLs.

Tak for budene.
Avatar billede gertp Nybegynder
26. marts 2007 - 08:23 #11
lukketid?