Avatar billede gurly Praktikant
18. februar 2007 - 23:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fjerne chat server fra google

Hejsa
Jeg har en chat server kørende, og det iritere mig at google har fundet den.
Jeg har været inde på den google side her og forsøgt at fjerne den
http://www.google.com/intl/da/remove.html

problemet er at jeg kan ikke lægge en robots.txt fil i root, for chat serveren har ingen root, den køre med sådan en default side som det ikke er muligt at ændre på, af samme grund kan jeg heller ikke indsætte et metatags i siden. så disse muligheder kan jeg ikke bruge. jeg har så forsøgt midlertidigt at flytte chat serveren over på en anden port i stedet, og så bruge funktionen fra google, "fjern døde links"  men når jeg forsøger det så vil den ikke godtage adressen, som ser nogen lunde sådan her ud
http://www.min-adresse.dk:90

adressen er som den skal være, og den er magen til den google selv finder i en søgning.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2007 - 08:07 #1
Du kan bruge robots.txt

Ved at placerer et tekst dokument i din web server rod der hedder robots.txt og indeholder teksten

User-agent: Googlebot
Disallow: /

Så vil google holde sig fra dit site helt
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2007 - 08:08 #2
Her kan du læse mere om robots.txt

http://www.robotstxt.org/wc/robots.html
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2007 - 08:11 #3
Du skal være opmærksom på at http://www.google.com/webmasters har et af snit for robots.txt, hvor du bl.a. kan teste om din robots.txt er i orden.

Google har følgende andre botter også

Googlebot-Mobile
Googlebot-Images
Mediapartners-Google
Adsbot-Google

Disse bruges til specifikke ting og du kan banne dem i robots.txt også
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2007 - 08:12 #4
Glem mine tåbelige svar, jeg skal lære at læse før jeg svare
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2007 - 08:44 #5
En løsning kunne være at cloake, men her er vi ude i noget potentielt snavs. Cloaking virker på den måde at du måler på hvilken IP adresse forespørgslen kommer fra, er det google bot, serverer du en slags indhold og er det andre serveres noget andet.

Google og andre søgemaskiner bryder sig ikke om at du cloaker, men det værste der kunne ske er at de banner dig fra søgemaskinerne hvorefter du ikke kommer med og det er jo faktisk det du vil opnå. Der findes flere forskellige cloaking scripts derude som kan downloades og der er også enkelte i dk der kan denne diciplin, men du skal nok vælge med omhue, jeg vil ikke påtage mig at sætte det op
Avatar billede gurly Praktikant
19. februar 2007 - 12:33 #6
bufferzone > som jeg skrev så et det en chat server program der er installeret på min windows pc, og der er INGEN root, jeg kan IKKE ligge en robots.txt fil ind, for jeg kan slet ikke ligge nogen som helst filer ind på den server, der findes ikke engang en html side man kan rette i, fordi den bliver tilsyneladende gennereret af server programmets exe fil.
Avatar billede gurly Praktikant
19. februar 2007 - 13:25 #7
jeg har også en server på port 80 det er en "file share pro server"
http://www.wfshome.com/
det er så den som har en chat server som "plugin" men selv om jeg ligger en robots.txt fil i roden af serveren på port 80. så fjerner google ikke chat serveren fordi den køre port 90, og derfor bliver regnet for at være en anden server, hvilket den jo engeligt også er.

jeg syntes at det er for dårligt at der kun findes metodet til at fjerne link fra søgemaskinerne ved at bruge robots.txt eller et metatag i siden, når jeg ikke kan bruge noget af det ! og så syntes jeg det er underligt at jeg forsøger at fjerne siden som "et dødt link" at google ikke vil acceptere adressen, den har da selv fundet siden på den adresse !!!

jeg har jo flyttet chatserveren over på port 81
på min server på port 80 har jeg en forside hvor der er et link til chatten, for at google ikke skal søge på chatten har jeg så i linket på forsiden indsat et "no folow"
og så har jeg lavet libket så det åbner en helt anden html side, i denne html side har jeg så indsat chat siden ved hjælp af "frames"
<html>
  <head>
  <title>Send Message to Webmaster</title>
  <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">
  </head>
  <frameset cols="100%">
  <frame src="/Tools/ChatRoom" rel="nofollow">
  </frameset>
  <noframes>
  <body>
    <p>Din browser understøtter ikke frames. Få dig en ny</p>
    <p>Din browser don´t support frames, go to windows update and update your IE</p>
  </body>
  </noframes>
</html>

dette gør at hvis nogen kopiere linket til chatten fra forsiden så får de adressen til denne html side og ikke adressen direkte til chatten, så smider de adressen od som link et staed på nettet, så finder google kun html siden hvor chatten er indsat med frame.

så jeg håber da på at jeg fremtidig kan holde google fra chatsiden.

problemet er jo faktisk kun at få fjernet det link fra google, jeg kan selvfølgelig installer en fileshare pro server på en anden pc jeg har på netværket og sætte den til at køre på port 90 og så lægge en index fil in med metatags, og så kan jeg jo få fjernet det fra google, gider bare næsten ikke, installere server, og så skal jeg konfigurere port forwarding på to routere.

men det bliver jo nok løsningen.

det er sku bare ikke for smart man kun kan holde en søgerobot ude med robots.txt eller metatags når intet af det kan bruges til sådan en chat server
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2007 - 13:29 #8
læs min kommentar om Cloaking, det kan være løsningen
Avatar billede gurly Praktikant
19. februar 2007 - 14:03 #9
kan det ikke kun bruges på en server der køre asp eller php, sådanne ting kan man ikke på en fileshare pro server, og da slet ikke på chat serveren
Avatar billede gurly Praktikant
19. februar 2007 - 14:06 #10
uanset hvad, så kan jeg jo ikke få google til at fjerne søgeresultattet så længe at den ikke vil godtage adressen, den skriver at der er en fejl i formatet af adressen
Avatar billede gurly Praktikant
26. februar 2007 - 16:48 #11
Jeg fik det løst
man kunne ligge en robots.txt fil i den mappe i programmet hvor chac.exe ligger da denne mappe tilsyneladende fungere som root for chat serveren på port 90
og google har fjernet linket som uddateret. og da chatten nu ligger som frame indsat i en anden side, og denne anden side har metatags, så finder google den ikke igen.

det er også fordi jeg køre med en pasword beskyttet root på serveren på port 80, derfor kan jeg jo ikke ligge en robots.txt i root for google har ikke adgang

der er kun offentlig adgang til en "public" mappe

serveren har også en funktion "send besked" (på port 80) da denne funktion også køre i et default vindue som serveren selv gennerere, kan man ikke indsætte metatags, og robotx.exe kan man jo ikke på port 80 da root er password beskyttet, men så skal man bare bruge metoden med at indsætte den som frame i en anden side, der så kan indeholde meta tags  c",)

bufferzone > vil du have point som tak for at forsøge at hjælpe, så lag lige svar igen  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
10. marts 2007 - 00:49 #12
nå men så lukker jeg det altså når du ingen point vil have  c",)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. marts 2007 - 01:51 #13
helt i orden, jeg har så rigeligt af dem