Avatar billede hvaskerder Nybegynder
18. februar 2007 - 21:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

få selectbokse til at påvirke hinanden

Hvordan laver man 2 selectbokse der bliver påvirket af det valg man laver i den første boks?? eks. første boks vælger man 'rød' og i den anden kommer der til at stå 'mørkerød, lyserød'. og hvis man vælger 'blå' i den første boks kommer der til at stå 'mørkeblå, lyseblå' i den anden.. håber det er til at forstå.. :P
Avatar billede Six Nybegynder
18. februar 2007 - 21:08 #1
Roenving har lavet et eksempel, som du kan se her: http://roenving.users.whitehat.dk/ Vælg #4 Multible select beta

Vælg vis kilde og se koden bag.
Avatar billede hvaskerder Nybegynder
18. februar 2007 - 21:47 #2
Har prøvet at rode lidt med det her nu, men hvor skal jeg skrive valgmulighederne henne??
Avatar billede Six Nybegynder
18. februar 2007 - 22:34 #3
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
  <title>Smart selects</title>
<script language="javascript" type="text/javascript">
    if(top.location==window.location){top.location.replace(top.location.href.substring(0,top.location.href.lastIndexOf("/"))+"/index.html?"+escape(location.pathname))}
</script>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<LINK HREF="style/style.css" REL="stylesheet" TYPE="text/css">
<style type="text/css">
body{padding:10px;font-family:Tahoma,Verdana,Arial,sans-serif;text-align:center;background:#EBD3E2;line-height:1.5;overflow:hidden;}
</style>

<script language="javascript" type="text/javascript">
var arr = [
    ["Valg 1",[
        ["2. valg 1 (1)",
            ["3. valg 1 (1-1)","3. valg 2 (1-1)","3. valg 3 (1-1)","3. valg 4 (1-1)"]],
        ["2. valg 2 (1)",
            ["3. valg 1 (1-2)","3. valg 2 (1-2)","3. valg 3 (1-2)"]],
        ["2. valg 3 (1)",
            ["3. valg 1 (1-3)","3. valg 2 (1-3)","3. valg 3 (1-3)","3. valg 4 (1-3)"]]]],
    ["Valg 2",[
        ["2. valg 1 (2)",
            ["3. valg 1 (2-1)","3. valg 2 (2-1)","3. valg 3 (2-1)","3. valg 4 (2-1)"]],
        ["2. valg 2 (2)",
            ["3. valg 1 (2-2)","3. valg 2 (2-2)"]],
        ["2. valg 3 (2)",
            ["3. valg 1 (2-3)","3. valg 2 (2-3)","3. valg 3 (2-3)","3. valg 4 (2-3)","3. valg 5 (2-3)","3. valg 6 (2-3)","3. valg 7 (2-3)","3. valg 8 (2-3)","3. valg 9 (2-3)","3. valg 10 (2-3)","3. valg 11 (2-3)","3. valg 12 (2-3)","3. valg 13 (2-3)","3. valg 14 (2-3)","3. valg 15 (2-3)","3. valg 16 (2-3)","3. valg 17 (2-3)","3. valg 18 (2-3)","3. valg 19 (2-3)","3. valg 20 (2-3)","3. valg 21 (2-3)"]],
        ["2. valg 4 (2)",
            ["3. valg 1 (2-4)","3. valg 2 (2-4)","3. valg 3 (2-4)","3. valg 4 (2-4)"]]]],
    ["Valg 3",[
        ["2. valg 1 (3)",
            ["3. valg 1 (3-1)","3. valg 2 (3-1)","3. valg 3 (3-1)"]],
        ["2. valg 2 (3)",
            ["3. valg 1 (3-2)","3. valg 2 (3-2)","3. valg 3 (3-2)"]],
        ["2. valg 3 (3)",
            ["3. valg 1 (3-3)","3. valg 2 (3-3)","3. valg 3 (3-3)"]],
        ["2. valg 4 (3)",
            ["3. valg 1 (3-4)","3. valg 2 (3-4)","3. valg 3 (3-4)"]],
        ["2. valg 5 (3)",
            ["3. valg 1 (3-5)","3. valg 2 (3-5)","3. valg 3 (3-5)"]]]]
];
//alert(arr1[1][1])
function initSels(){
    createOpts(document.getElementById('sel1'));
    createOpts(document.getElementById('sel3'));
}

function createOpts(sel){
    var s = new Array();
    var num = 0, txt = "arr";
    var ar = opt = null;
    var n = sel.selectedIndex;
    var args = createOpts.arguments.length;
    for(var i=1;args>i;i++){
        s[i-1] = document.getElementById(createOpts.arguments[i]);
        if(s[i-1]==sel)num=i;
    }
    if(args>1){
        if(s[num])sel = s[num];
        else return;
    }
    if(n==0&&args>1){
        for(i=num;args>i+1;i++){
            s[i].length = 0;
            opt = document.createElement('OPTION');
            s[i].appendChild(opt);
            opt.value = "";
            opt.text = "\74-- Vælg --";
        }
        return true
    };
    for(i=0;num>i;i++){
        txt+="["+(s[i].selectedIndex-1)+"][1]";
    }
    ar = eval(txt);
    sel.length = 0;
    opt = document.createElement('OPTION');
    sel.appendChild(opt);
  opt.value = "";
  opt.text = "-- Vælg --";
    for(i=0;ar.length>i;i++){
        opt = document.createElement('OPTION');
        sel.appendChild(opt);
        if(typeof ar[i] == 'object'){
          opt.value = ar[i][0];
          opt.text = ar[i][0];
        }else{
          opt.value = ar[i];
          opt.text = ar[i];
      }
    if(args>num+2){
        for(i=num+1;args-1>i;i++){
            s[i].length = 0;
            opt = document.createElement('OPTION');
            s[i].appendChild(opt);
            opt.value = "";
            opt.text = "\74-- Vælg --";
        }
</script>
</head>
<body style="FONT-SIZE: 12px" onload="initSels()">
<h1 style="LINE-HEIGHT: 0.8">Working demo #4 beta2</h1>
Afhængige selects<br><br>
<div style="TEXT-ALIGN: left">

<form name="sels" action="http://roenving.users.whitehat.dk" onsubmit="return false;">
To afhængige selects:&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<select name="sel1" id="sel1" onchange="createOpts(this,'sel1','sel2');">
<option value="" selected>Vis alle</option>
</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<select name="sel2" id="sel2">
<option value="" selected
>&lt;-- Vælg --</option>
</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br><br>

Tre afhængige selects:&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<select name="sel3" id="sel3" onchange="createOpts(this,'sel3','sel4','sel5');">
<option value="" selected>Vis alle</option>
</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<select name="sel4" id="sel4" onchange="createOpts(this,'sel3','sel4','sel5');">
<option value="" selected>&lt;-- Vælg --</option>
</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<select name="sel5" id="sel5">
<option value="" selected
>&lt;-- Vælg --</option>
</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br><br>
</form>
<br><br>
</div><br><br>
Pt. kan koden ses ved: <span class="i">Vis kode</span>,<br>
jeg vil snarest sørge for at den er tilgængelig kopierbar (som i de andre WD's)<br>
<span class="b">Bemærk</span>, at javascript-databasen er følsom overfor småfejl i [ / ] -erne ...
<br><br>
<h6><!-- WebWriter AutoDato -->Sidste opdatering  12.08.2003<!-- WW --></h6>
</body>
</html>
Avatar billede hvaskerder Nybegynder
19. februar 2007 - 22:00 #4
Hvis jeg vil ændre teksten i 2. og 3. valg hvor skal jeg gøre det??
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2007 - 02:57 #5
Nu bøvlede jeg en hel del med ovenstående kode, fordi jeg ville have den til at være skalérbar, så det kan gøres adskilligt simplere, hvis man bare har to, se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/615326 !-)
Avatar billede hvaskerder Nybegynder
25. februar 2007 - 08:33 #6
Hej Roenving.. Jeg har fundet ud af det, næsten.. Når jeg vægler i den første boks, kan man så gøre det sådan at de 2 næste bokse hedder det samme som før?? Se evt. hvordan jeg har lavet det indtil videre her; http://www.morph-breed.com/signup.html
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2007 - 15:03 #7
Jeg ville bruge den simple med 2 options, for den sidste skal jo altid være male/female !-)
Avatar billede hvaskerder Nybegynder
25. februar 2007 - 15:55 #8
Har kigget på den du har linket til, men hvordan konfigurerer du option 2 så den skifter når du vælger i option 1?? Kan heller ikke få option 2 til at blive vist..
Avatar billede hvaskerder Nybegynder
25. februar 2007 - 15:56 #9
Fandt ud af det med at få den vist.. :D nu mangler den bare at skifte i takt med option 1..
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2007 - 16:14 #10
F.eks.

<script type="text/javascript">
var morphs = new Array();
morphs[morphs.length] = ["Amel","Amel Aztec","Amel Stripe","Amel Motley","Anery","Anery Aztec","Snow","Snow Aztec","Normal","Normal Aztec"];
morphs[morphs.length] = ["Normal","Het. Albino","Pastel","Pastel Sibling"];

function showMorphs(elm){
  var sel = elm.form.select2;
  if(elm.selectedIndex>0){
    sel.length = 1;
    var arrNum = elm.selectedIndex-1;
    for(i=0;morphs[arrNum].length>i;i++){
      sel.options[sel.length] = new Option(morphs[arrNum][i]);
      sel.style.display = 'inline';
    }
</script>

...

<form id="minForm" name="minForm">
<select name="minSelect" id="minSelect" onchange="showMorphs(this);">
<option value="" selected>Type of Animal</option>
<option>Cornsnake</option>
<option>Ball Python</option>
</select>
<select name="select2" id="select2">
<option value="">Select Morph</option>
</select>
<select name="select3">
<option value="" >Type of Sex</option>
<option value="male" >Male</option>
<option value="female" >Female</option>
</select>
<br>
        E-Mail adress:<br>
        <input type="text" name="from">
        <br>
        Comment<br>
        <textarea cols="20" rows="5" name="kommentar"></textarea>
        <br>
        <input type="submit" name="ok" value=" - Send - ">
      </form>
  </p>
              </div>
                      </p>
          </form>
Avatar billede hvaskerder Nybegynder
25. februar 2007 - 19:27 #11
Takker.. Du er alt for sej..! :D Læg et svar så giver jeg dig nogen point.. :D
Avatar billede hvaskerder Nybegynder
25. februar 2007 - 19:34 #12
Kan man ændre skrifttypen i boksene? Har en style som jeg gerne vil bruge..
Avatar billede roenving Novice
27. februar 2007 - 02:02 #13
Stylen sætter du bare på boksene, f.eks.

<select name="select2" id="select2" style="font-family:'Comic Sans MS',fantasy;">

-- els velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
27. februar 2007 - 13:38 #14
-- og tak for point ;~}