Avatar billede splyfof Nybegynder
17. februar 2007 - 23:35 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

To routere "snakker" ikke sammen

Jeg har Webspeed koblet direkte til en Linksys BEFSR41 router som betjener to stationære computere med rent kablet lokalnet og internet. Derudover har jeg en SMC Barricade g Wireless Router som betjener min bærbare med trådløst netværk. Denne er kablet til linksys´en som om den var en tredje computer (altså til en af de 4 LAN porte i Linksys´en) i SMC enden sidder kablet til WAN porten.
Internettet funker fint på alle computere med dette setup, men der er ligesom ikke nogen lokal forbindelse imellem den bærbare på SMC´en og de stationære på Linksys´en. Er der nogen af jer som er hårde til routeropsætning som kan hjælpe mig til at få hul igennem her?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2007 - 23:52 #1
hvad er de 2 routeres ip ?
Avatar billede splyfof Nybegynder
17. februar 2007 - 23:55 #2
192.168.1.1 for linksys og 192.168.2.1 for SMC
Avatar billede japping Nybegynder
18. februar 2007 - 00:07 #3
Har PC'erne samme undernetmaske ?
Avatar billede splyfof Nybegynder
18. februar 2007 - 00:12 #4
Jeg ved ikke med PC´erne men begge routere har 255.255.255.0
Hvordan tjekker man PC´erne for subnet?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
18. februar 2007 - 00:13 #5
Så er der ikke noget at sige tilat de ikke kan "snakke" sammen, de er ikke på samme net segment!! Du skal ændre ip'en i SMC'en til feks. 192.168.1.250, og så sørge for at de har samme subnet adresse, som givet vis er 255.255.255.0, så skulle der være en rimelig chance for at det virker efter hensigten :-)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
18. februar 2007 - 00:14 #6
Når din router har dette subnet så har din pc det også :-)
Avatar billede splyfof Nybegynder
18. februar 2007 - 00:20 #7
Jeg prøver det.
Avatar billede splyfof Nybegynder
18. februar 2007 - 00:25 #8
ERROR: Your LAN IP address falls in the same subnet as your Internet IP address.
Hvad gør man så?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
18. februar 2007 - 00:30 #9
Hmm, jeg ville sætte Linksys til at udele ip adresser fra 192.168.1.1 til 192.168.1.150, og så ville jeg give SMC en adresse der hedder 192.168.1.160, og lade den dele ud fra 192.168.1.161 til 192.168.1.254.

Alternativt ville jeg deaktivere DHCP i SMC'en, og kun bruge denne som AP, det kunne godt være at det var den letteste metode!!
Avatar billede splyfof Nybegynder
18. februar 2007 - 00:53 #10
Fuck mand.. så gik det stærkt. Når man skal uddele ip adresser kan det så hedde noget i retning af "IP Address Pool".
Den alternative metode lyder noget nemmere..But exatly how to.
Avatar billede splyfof Nybegynder
18. februar 2007 - 01:21 #11
Når jeg prøver at ændre SMC til 192.168.1.160 får jeg
"The Lan Ip address can´t be in the IP address pool."
Avatar billede splyfof Nybegynder
18. februar 2007 - 02:01 #12
Det underlige er at jeg, fra den bærbare, trådløst, har fuld kontrol over begge routeres setup menuer.
Men....der er ikke adgang fra de stationære computere til SMC´ens setup menu, så der er et eller andet der blokerer.
Kunne det skyldes at SMC´en ser resten af netværket som WAN, med hvad dette indebærer?
Avatar billede kenp Novice
18. februar 2007 - 23:05 #13
du skal ændres den lan ip som du har gjort. deaktiver dhcp, også skal du flytte kablet fra WAN på den også flytte den over i LAN så vil det virke.
Avatar billede splyfof Nybegynder
19. februar 2007 - 00:02 #14
Har prøvet det af, men SMC´en vil ikke lade mig ændre ip. Jeg vil prøve at eksperimentere mere med det imorgen.
Hvad er det præsis DHCP gør?
Avatar billede kenp Novice
19. februar 2007 - 12:15 #15
DHCP uddeler IP-adresser, dns server, gateway mv.
Avatar billede splyfof Nybegynder
30. marts 2008 - 23:33 #16
lukkes
Avatar billede kenp Novice
30. marts 2008 - 23:48 #17
Fik du det så til at virke?
Avatar billede splyfof Nybegynder
31. marts 2008 - 00:06 #18
Nej jeg må indrømme at jeg gav op efter at være blevet "lukket ude" fra setup i SMT´en i dagevis efter at have slået DHCP´en fra. Der var intet der virkede.
Og resetknappen er åbenbart kun til pynt.
Jeg kan faktisk ikke huske hvordan jeg fik den op og køre igen, men det var noget med at prøve at komme ind i rigtig lang tid, og så lige pludselig var den der.
Det er som om sådan nogle routere er meeeeeget lang tid om at forstå det, når man har ændret noget i dem.
Nå men i hvertfald har jeg ladet det være lige siden, men tak for hjælpen anyways.