Avatar billede technux Nybegynder
17. februar 2007 - 00:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Matematik: Lidt regning med kvadratrod

Hej,

Jeg har et udtryk der ser således ud (håber det er forståligt med manglede kvadratrodstegn):

(SQRT(a) - a * SQRT(b)) * (SQRT(a) * SQRT(b) +1)

Jeg ønsker at lave det til ét udtryk ved at sammenregne de to parenteser. Jeg har facit, men jeg er meget i tvivl om de regneregler der anvendes... Særligt når SQRT(a) ganges sammen med SQRT(b).

Er der nogen der kan give mig en step by step forklaring?

På forhånd tak og god weekend :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. februar 2007 - 01:27 #1
Skal det give  (1-ab)*SQRT(a)    ?
Avatar billede martin_moth Mester
17. februar 2007 - 12:20 #2
du kan jo starte med selv at gange paranteserne ud, og se hvad det giver :o)
Avatar billede martin_moth Mester
17. februar 2007 - 13:50 #3
til at komme lidt videre

SQRT(a) * SQRT(a) = SQRT(a)^2 = a
og
SQRT(a) * SQRT(b) = SQRT(a*b)
Avatar billede japping Nybegynder
17. februar 2007 - 16:18 #4
(sqrt(a) - a*sqrt(b))*(sqrt(a)*sqrt(b)+1) =              først ganges paranteserne
sqrt(a)*sqrt(a)*sqrt(b)+aqrt(a)-a*sqrt(b)*sqrt(a)*sqrt(b)-a*sqrt(b) =
                                                    brug sqrt(x)*sqrt(x)=x
a*sqrt(b)+sqrt(a)-a*b*sqrt(a)-a*sqrt(b) =            2 ens led med omvendt fortegn
sqrt(a)-a*b*sqrt(a)                                  som kan komprimeres
sqrt(a)*(1-a*b)                                      hvilket er resultatet
Avatar billede technux Nybegynder
17. februar 2007 - 17:20 #5
Japping: Tak for den gode forklaring. Jeg kan nu se nogenlunde hvad jeg gjorde galt... Jeg gangede parenteserne sammen som man gør når der står (a-b)(a+b).
Avatar billede technux Nybegynder
17. februar 2007 - 17:20 #6
Tak for hjælpen til jer andre også. Jeg har dog givet japping point pga. hans meget uddybende svar.

Rigtig god weekend her fra!
Avatar billede japping Nybegynder
18. februar 2007 - 00:09 #7
Du er velkommen *S*