Avatar billede nc85 Nybegynder
16. februar 2007 - 10:29 Der er 16 kommentarer

problem med danske, skandinaviske bogstaver

Hey alle...

Nu poster jeg den lige herinde i php kategorien i det at det er en php side jeg er igang med at lave.

Min side har problemer ved at vise æ ø og å?

jeg bruger denne :

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. februar 2007 - 10:34 #1
HTTP-headeren skal sende det rigtig charset.

Med PHP:

header('Content-type: text/html; charset=utf-8');
http://www.w3.org/International/O-HTTP-charset
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. februar 2007 - 10:35 #2
Og så skal du selvfølgelige gemmer dine sider med den rigtige encoding, i dit tilfælde UTF-8.
Avatar billede nc85 Nybegynder
16. februar 2007 - 11:01 #3
Det virker sq stadig ikke:

<? header('Content-type: text/html; charset=utf-8'); ?>
<? include("includes/cnx.php"); ?>
<? include("includes/rtrnfuncs.php"); ?>
<?

$Doc_ID = $_REQUEST['pageid'];

if(empty($Doc_ID)) {

    $Doc_ID = "1";
    //echo $Doc_ID;

}

?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

----------------------------------------------------

Men den viser stadig forkert ?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. februar 2007 - 11:11 #4
Gemmer du siden i med den rigtige encoding?

Det afhænger af hvilket program du bruger til at rette din side med, hvor du indstiller det. For Notepad er det fx i "Gem som.."-dialogen i feltet "Kodning".
Avatar billede nc85 Nybegynder
16. februar 2007 - 11:24 #5
bruger editplus
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. februar 2007 - 11:40 #6
Jeg kender ikke editplus, men der er sikkert en indstilling et sted der angiver i hvilken encoding programmet gemmer filerne i.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. februar 2007 - 11:42 #7
Og så er et link til siden en rigtig god idé, det gør vores lille gætteleg enormt meget nemmere.
Avatar billede nc85 Nybegynder
16. februar 2007 - 11:44 #8
www.musikkentiljeresbryllup.dk/index.php

Har gemt den i utf-8 i editplus også, så fatter bare ik hvorfor den ikke vil ?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. februar 2007 - 12:44 #9
Hvor kommer teksten fra i den røde kasse med teksten "Forespørgsel"

Det er så vidt jeg kan se det eneste sted der er et charset-problem.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. februar 2007 - 12:44 #10
Og ligeså med "Populære Bryllupspakker"
Avatar billede greew Nybegynder
16. februar 2007 - 19:18 #11
Når jeg ændrer Charset i Firefox til ISO-8859-1 i stedet for UTF-8, så vises æ, ø og å fint.
Så brug evt. charset=iso-8859-1 eller charset=iso-8859-15

Eller skift alle æ, ø og å til &aelig; &oslash; og &aring;

Bare mit bud :)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. februar 2007 - 19:35 #12
Hvis han bare gemmer sine filer i den rigtige encodinger, og bruger den samme encoding i al hans data, fx fra mysql, så er der ikke noget problem.
Avatar billede nc85 Nybegynder
19. februar 2007 - 16:24 #13
De overskrifter bliver hevet ud fra databasen, deri står de med æ,ø,å, men bare ik når de bliver skrevet ud, har gemt alle mine filer i utf-8, så er stadig ikke helt med på hvad løsningen er ?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
19. februar 2007 - 17:33 #14
Hvilket charset gemmer du i databasen?

Mit gæt er latin1, og så er det her problemet opstår.

Løsningsforslag:
http://dk.php.net/manual/da/function.utf8-encode.php
Avatar billede nc85 Nybegynder
22. februar 2007 - 11:26 #15
Hmm, kan ikke rigtig få det til at virke?

Hvor kan jeg se hvilket charset jeg gemmer med i Databasen?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
22. februar 2007 - 12:50 #16
Er du sikker på at du ikke kan løse problemet med uft8_encode() ?

Hvis ikke, så skal du finde hvilken Collation du bruger på dine databaser og tabeller, i fx phpmyadmin.