Avatar billede mozie Nybegynder
16. februar 2007 - 08:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Finde dubletter i en database

I en database med lige omkring 17000 poster skal jeg finde ud af hvor mange personer der kommer eksempelvis fra København, Odense, Århus, etc, og jeg skal se om jeg ikke kan lave en slags "top ti" over byer hvor folk kommer fra. Alle data ligger i en tabel, men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal lave et sådan udtræk så den viser de 10 største gengangere.

Er der nogen der kan hjælpe med dette?
Avatar billede mbagge Nybegynder
16. februar 2007 - 08:53 #1
Nu har jeg ikke brugt access længe, så jeg er ikke helt sikker på at følgende er 100% korrekt. Men hvis ikke, burde det i hvert fald kunne bringe dig videre til den endelige kodestump

select top 10 count(bynavn) as antal from tabel group by bynavn order by antal

/Bagge
Avatar billede hmortensen Nybegynder
16. februar 2007 - 08:58 #2
Skal så være ORDER BY antal DESC, hvis den skal vise dem med flest.
Avatar billede mbagge Nybegynder
16. februar 2007 - 09:06 #3
nå ja,,,,, ups
- Og jeg der ellers syntes jeg var så frisk her til morgen....
Avatar billede mozie Nybegynder
16. februar 2007 - 09:54 #4
I skal lige hjælpe mig lidt på vej her, da det også er et stykke tid siden at jeg har sidst har brugt dette program ;-)

Hvor er det jeg skal bruge disse koder? Er det som en makro, rapport, query eller ligende?

På forhånd tak for de hurtige svar.
Avatar billede mbagge Nybegynder
16. februar 2007 - 10:47 #5
Du kan fx lave det som query i access (hedder vist forespørgsel i dk udgaven)
Avatar billede mozie Nybegynder
16. februar 2007 - 10:48 #6
Du får pointen - tror jeg kan bruge dit svar - selvom jeg er rimelig ringe til SQL. Det gode er jo så at jeg forhåbentlig kan blive bare lidt bedre